Waarom online zichtbaarheid essentieel is voor je marketing en communicatie

Foto: EagleNobleFoto

Online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid voor bedrijven betekent dat je als bedrijf actief aanwezig bent op het internet. We maken hierbij onderscheid in:
1. De potentiële koper vindt jou (online pullstrategie)
2. Jij vindt de potentiële koper (online pushstrategie)

Maar waarom is online zichtbaarheid zo belangrijk en voor wie is het belangrijk? Hoe werkt het en waar moet je dan zichtbaar zijn? Collega Robin van Tilburg geeft de antwoorden in deze column.

Waarom is online zichtbaarheid belangrijk?

96 procent van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder kocht in 2019 iets online. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. In totaal werd er vorig jaar voor 258 miljoen euro aan online aankopen gedaan en dit aantal groeit elk jaar.

Doordat consumenten steeds meer online kopen, is een goede online zichtbaarheid voor bedrijven van essentieel belang voor hun bedrijfsvoering.

Voor wie/welke branches is online zichtbaarheid belangrijk?

Zowel voor bedrijven met een particuliere doelgroep als bedrijven met een zakelijke doelgroep is online zichtbaarheid belangrijk. Om te bepalen voor welke branches online zichtbaarheid belangrijk is moet je onder andere kijken naar het aankoopproces.

De trend is dat potentiële kopers zich in elke branche steeds meer online gaan oriënteren. Dit komt mede omdat er steeds meer aanbod is en potentiële kopers het aanbod vrij eenvoudig online met elkaar kunnen vergelijken.

Wat is het doel van online zichtbaarheid?

In marketing is het gezegde: “De kracht van de boodschap zit in de herhaling”. Oftewel hoe vaker je zichtbaar bent, hoe meer mensen jouw merk/product opslaan in hun geheugen, de zgn. evoked set. Hoe meer tijd de potentiële koper online besteedt, hoe groter de kans is dat hij/zij met jouw online reclameboodschap in aanraking komt.

Hoe kun je online zichtbaarheid vergroten?

In eerste instantie vergroot je je online zichtbaarheid door je eigen online kanalen goed in te richten. Dat wil zeggen: je website, social media en Google. Dit zijn kanalen waar jij de eigenaar van bent (owned media).

Daarnaast kun je je zichtbaarheid vergroten op platformen van anderen (paid media) in de vorm van adverteren. Hierbij is het belangrijk om altijd op relevante platformen te adverteren én in een relevant umfeld.

Wanneer en hoe vaak moet je online zichtbaar zijn?

Je kunt er voor kiezen om structureel zichtbaar te zijn, of tijdelijk, op basis van een campagne. De meeste bedrijven zijn structureel zichtbaar op hun owned media. Daarnaast worden vaak tijdelijke marketingcampagnes gevoerd via paid media.

De mate van zichtbaarheid hangt met name af van hoe vaak je iets online te vertellen hebt. Wanneer je regelmatig een boodschap online plaatst bouw je contactmomenten op met je doelgroep. Gemiddeld moet je 5 tot 12 contactmomenten opbouwen voordat een potentiële koper overgaat tot aankoop.

Waar moet je online zichtbaar zijn?

Dit verschilt per doelstelling en doelgroep. Wat wil je bereiken? En waar bevindt jouw doelgroep zich? We verdelen de online zichtbaarheid in 3 fases, namelijk

  1. branding,
  2. consideration en
  3. conversie

Voor elke fase geldt een andere strategie qua boodschap en het in te zetten mediakanaal.

Wil jij advies welk mediakanaal jij moet inzetten om jouw doelgroep en doelstelling te bereiken?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.

New Sales Company - Robin van Tilburg
Auteur: Robin van Tilburg

Geplaatst op: 25 augustus 2020
Bijgewerkt op: 25 augustus 2020