Waarom een advertorial niet mag ontbreken in jouw mediamix!

Auteur: Robin van Tilburg  |  Geplaatst op: 2 november 2020  |  Bijgewerkt op: 2 november 2020

Tegenwoordig zien we steeds meer reclame die “verpakt” is zodat het voor de consument niet direct op reclame lijkt. Een algemene, Engelse term voor dit type reclame is ‘native advertising.’ De definitie van native advertising wordt mooi omschreven in een artikel van Emerce: “Het laten aansluiten van advertenties op het platform waarop ze vertoond worden, zodat ondanks het zien van een advertentie de bezoekerservaring niet verandert.”

Native advertising is niet nieuw. In Nederland waren de commerciële TV-zenders als één van de eersten die deze vorm van adverteren toepasten. In programma’s als Goede Tijden, Slechte Tijden en Eigen Huis & Tuin werd native advertising toegepast in de vorm van sluikreclame of brand/product placement.

Een advertorial is dus een vorm van native advertising. Het is een mix tussen redactionele content en een advertentie. Dit kan geschreven content zijn of audiovisuele content, bijvoorbeeld een video. Hoewel de insteek wel degelijk informatief is, staat een advertorial van begin tot eind in het teken van de adverteerder.

Advertorials hebben eigenlijk altijd een call-to-action en worden door New Sales Company vaak ingezet als onderdeel van de campagne om leads te genereren. Zo hebben wij met onze klant Meerdervoort Vastgoedfondsen een advertorial gemaakt over “Investeren in vastgoed”. Deze advertorial is geplaatst op het netwerk van bijvoorbeeld Business Insider en MT/Sprout. De call-to-action die we aan het eind van de advertorial hebben toegepast was het downloaden van een whitepaper.

In totaal hebben we met de toepassing van deze strategie honderden nieuwe leads voor Meerdervoort gegenereerd. Maar daarmee was het werk nog niet gedaan. Want mensen die een advertorial lezen zijn vaak nog niet direct ‘rijp voor de oogst’. Hiermee wil ik zeggen dat ze vaak nog in het stadium zijn van informatiebehoefte in plaats van dat ze na het lezen van de advertorial direct over gaan tot aanschaf.

Dit stadium noemen wij de ‘consideratie fase’. In deze fase is men zich wel bewust van het probleem (of moet men zich nog bewust worden), maar ervaart men nog niet de noodzaak om het probleem op te lossen.

Bij mensen die een advertorial bekeken hebben (of gaan bekijken) wil je de ‘sense of urgency’ te verhogen. Het doel is om merkvoorkeur te creëren en om gevonden te worden. Bijvoorbeeld met keywords/zinnen die de koper waarschijnlijk gaat gebruiken in zijn zoektocht naar de oplossing van het probleem.

Dit doe je door, naast het inzetten van de advertorial, meerdere contactmomenten te maken, bijvoorbeeld door het aanbieden van een whitepaper, het inzetten van display ads, social ads, Google Ads en emailmarketing (marketing automation). Het resultaat is dat je in de evoked set van de gebruiker komt.

Ben je goed zichtbaar en vindbaar online en wordt er positief over je gesproken? Dan is de kans groot dat jouw merk één van de merken is die opkomt in het hoofd van de gebruiker. Het bedrijf dat nu het onderscheid maakt, wint de klant.