Dit zijn de verschillen tussen adverteren via Google Display Netwerk of een DSP

Auteur: Nathalie Hagenstein  |  Geplaatst op: 30 oktober 2020  |  Bijgewerkt op: 30 oktober 2020

Display advertising, oftewel online bannering, is na ‘paid search’ anno 2020 nog steeds de meest gebruikte online advertentievorm. Je kunt een online bannercampagne programmatic inkopen, bijvoorbeeld op het Google Display Netwerk (GDN), of via een Demand Side Platform (DSP). Maar wat zijn de verschillen en wat is nou de beste manier om een online bannercampagne in te kopen? Nathalie Hagenstein legt het je graag uit in haar column.

Waar ga je adverteren?

Als adverteerder heb je vaak een specifieke doelgroep omschreven. Maar waar bevindt deze doelgroep zich online? In de meeste gevallen weet je als adverteerder ongeveer wel op welke platformen jouw doelgroep zich bevindt en hoe de doelgroep zich online beweegt. Toch kun je als adverteerder wel eens raar opkijken van websites waar je van tevoren totaal niet verwacht had dat je doelgroep zich juist daar zou bevinden. Daarom is het handig om een bannercampagne op meerdere websites te draaien. Dit doe je bijvoorbeeld met programmatic inkopen. Op een veilingplatform kunnen adverteerders hun advertentieruimte bij verschillende aanbieders inkopen. Dit heet real-time-bidding.

Via real-time-bidding krijgen adverteerders de mogelijkheid om live op de aangeboden advertentieruimte te bieden. Aangezien het overgrote merendeel van alle websites op deze manier hun advertentieruimte aanbieden heb je als adverteerder keuze uit honderdduizenden websites. En je hoeft dit maar op één platform in te kopen. Lekker makkelijk!

Er zijn verschillende real-time-bidding platformen en ik leg graag de verschillen aan je uit.

Google Display Netwerk (GDN)
GDN is een advertentienetwerk dat alle advertentieruimte bevat van uitgevers die zijn aangesloten op Google AdSense. Je biedt daarin op de advertentieruimte van Google. Je gebruikt de data die Google beschikbaar heeft voor jouw targeting. In het AdSense netwerk van Google zitten ook YouTube en Gmail.

Volgens Google is 90 procent van het web aangesloten op haar netwerk, maar in praktijk zijn dit vooral kleinere, minder kwalitatieve websites. Hoewel de bekende premium websites van de grote Nederlandse uitgevers ook hun advertentieruimte via GDN aanbieden is dit vaak voor de opvulling. Via GDN zul je vaak op niet verkochte advertentieruimte van de andere platformen bieden. Dit verkeer is vaak een stuk minder kwalitatief.

Demand Side Platform (DSP)

Een DSP is een platform om advertentieruimte in te kopen via verschillende ad exchanges. Zo’n platform maakt het mogelijk om data te gebruiken van verschillende partijen om je doelgroep targeting in te stellen. Het grote voordeel van inkopen via een DSP is dat je hier ‘voorrang’ hebt op alle bekende, kwalitatieve websites van de grote uitgeverijen. New Sales Company gebruikt de DSP ‘ORTEC|Adscience’ om advertentieruimte in te kopen.

Je kunt jouw campagne op elk gewenst moment optimaliseren. Dit doe je bijvoorbeeld door websites eenvoudig uit te sluiten of juist toe te voegen. Denk je in eerste instantie dat bijvoorbeeld ‘De Telegraaf’ een mooie titel is om jouw banners op te vertonen, maar blijkt dat in de praktijk anders te zijn? Dan sluit je deze website direct uit en focus je je op websites die het wel goed doen en koop je daar meer ruimte in. Alles kan á la minute geregeld worden.

Letterlijk een schat aan data en informatie!

Een ander voordeel is dat we via onze DSP een schat aan informatie krijgen over onze bannercampagnes. We zien de resultaten per website, maar ook per dag, uur van de dag, per provincie, plaats of zelfs postcode.

Dit stelt ons in staat om op basis van al deze variabelen de campagne bij te sturen. Hier zijn wij volledig transparant in. Je kunt dan ook een uitgebreide rapportage van ons verwachten waarbij we je precies uitleggen waar en waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt om bij te sturen.

De verkregen data vanuit onze DSP levert nog een voordeel op. We kunnen namelijk ook een ‘audience profiel’ samenstellen. Dit kan zelfs van de mensen die de banners alleen maar hebben gezien. Zo weten we het geslacht, leeftijd, woningbezit, Whize classificatie of zelfs het inkomen van de mensen die de banners hebben gezien. Uiteraard volledig anoniem, dat wel, maar het levert een schat aan interessante inzichten op!

Laatst was ik aan het bellen met Rijksmuseum Twenthe, een heel fijne klant van mij, die deze data heel interessant vond. Je wil natuurlijk altijd dat jouw campagne de meeste aandacht krijgt, het beste loopt en de mooiste resultaten behaald. En dat is precies wat wij nu aan het doen zijn voor de tentoonstelling ‘Carlijn Kingma’ middels een Programmatic Displaycampagne.

Meer weten?

Wil je meer weten? Ik ben altijd bereikbaar om te sparren. Al helemaal onder het genot van chocolade 😉.