‘Vakantie in eigen land: van de nood een deugd maken’

Foto: EagleNobleFoto

gevels_weesp_nsc

2020, het jaar waarin een groot deel van de Nederlanders noodgedwongen hun vakantie doorbracht in eigen land. Een groot deel had toch de behoefte om de eigen omgeving te verlaten om “het vakantiegevoel” te kunnen ervaren.

Maar hoe ziet de toekomst eruit voor het binnenlandse toerisme? Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van alle ontwikkelingen rondom het vinden van een vaccin en/of medicijn voor Covid-19. Maar kun je als gemeente of stad nu al stappen nemen om de binnenlandse toerist te behouden?

De gevolgen van corona, op korte termijn:

Nederland is een prachtig land om op vakantie te gaan. Dat vinden in ieder geval de 20 miljoen buitenlandse gasten die Nederland mocht ontvangen in 2019. En de trend was er een die je natuurlijk in veel landen zag. Mensen uit andere landen komen als toeristen naar Nederland en wij trekken massaal naar voornamelijk het Zuiden om in andere landen vakantie te houden. Toerisme was “booming business” en in sommige steden was het zelfs al de vraag of er niet teveel toeristen tegelijkertijd op dezelfde plek waren.

Maar nu, augustus 2020, verwacht het NBTC dit jaar een maximaal aantal toeristen van 8 miljoen en die geven naar verwachting maar 5,2 miljard euro uit in ons land en dat is een daling van 64% t.o.v. vorig jaar.

Nederland maakt kennis met Nederland!

Hoe het toerisme in Nederland er volgend jaar uit ziet kan niemand voorspellen. Is Covid-19 volgend jaar verdwenen of moeten we ons (vakantie)gedrag voor langere tijd aanpassen? En schieten we allemaal weer terug in oude gewoonten als Covid-19 is uitgebannen of zien we een blijvende verandering?

Feit is wel dat een groot aantal Nederlanders dit jaar kennis maakt of heeft gemaakt met een Nederland wat ze (nog) niet goed kennen. Misschien gaan we onze vakanties meer verdelen en blijven we naar het Zuiden trekken maar minder lang en voegen we een mini vakantie in eigen land toe aan de agenda.

Wat zijn de kansen?

Een samenwerking en het bundelen van de krachten binnen een regio. Door samenwerkingen kunnen de gemeenten de kritische binnenlandse toerist meer bieden dan alleen een mooie binnenstad, dat prachtige museum of de mooie natuur in de omgeving.

Denk bijvoorbeeld aan een campagne “48 uur in het prachtige…”. Op deze manier kun je de toerist uit eigen land meer bieden en kun je de geografische schil ook groter maken. Een gezin zal niet snel 2 uur in de auto willen zitten voor een bezoek aan een museum maar als je als regio een pakket kan aanbieden met andere activiteiten en overnachtingen erbij wordt dit natuurlijk een ander verhaal.

Denk hierbij aan een seizoenscampagne waarbij je een aantal belangrijke stakeholders vanuit de regio aanhaakt. Bijvoorbeeld de plaatselijke VVV en/of de plaatselijke Horeca en de winkeliersvereniging. Ondernemers die normaal niet genoeg budget/slagkracht hebben draaien nu mee in een grote campagne. Hierdoor wordt het aanbod veelzijdiger, waardoor het meer mensen aan zal trekken wat weer goed is voor alle ondernemers in de buurt. Uiteraard moet u dit wel kenbaar maken aan de rest van Nederland door een gedegen online campagne via verschillende kanalen.

New Sales Company is klaar voor het nieuwe normaal

Met meer dan tien jaar ervaring in de branche is New Sales Company een ervaren speler die weet wat ze doen. Wij hebben de kennis & expertise op het gebied van marketing en mediaplanning. En wij hebben ruimschootse ervaring in gemeenteland. Daarom zijn wij in staat een campagne op te zetten die maximale waarde en beleving biedt. En daarmee maximaal resultaat.

Wij maken een mediaplan op basis van de doelgroep en doelstelling (meer bezoekers, verkiezingen, kavelverkoop, evenementen), doen de media-inkoop, het opzetten van de campagne en het optimaliseren daarvan.

New Sales Company - Serge Maesen
Auteur: Serge Maesen

Geplaatst op: 6 augustus 2020
Bijgewerkt op: 18 september 2020