Online content moet prikkelen, emotioneel raken of inspireren

Als online specialisten krijgen wij vaak de vraag hoe een product of dienst het beste onder de aandacht van een potentiële klant gebracht kan worden. Daarbij wordt dikwijls makkelijk gedacht: toon het product/de dienst in een advertentie, zet deze uit naar de doelgroep en de klanten stromen vanzelf binnen. Niets is minder waar!

Door de grote hoeveelheid online content die wij op dagelijkse basis moeten verwerken, worden we steeds handiger in het negeren van dingen die voor ons geen toegevoegde waarde hebben. Dat betekent: platte advertenties waarin overduidelijk is dat er iets gekocht moet worden, worden zonder pardon overgeslagen. Online content moet namelijk prikkelen, iemand emotioneel raken, vermaken of inspireren op een positieve manier.

Kijk maar eens naar de video’s die momenteel viral gaan. Een Italiaans hondje dat in quarantaine yoga doet, een TikTok video van een Amerikaanse vader en zijn volwassen zoons die dansen op een nummer van The Weeknd… wat hebben ze gemeen? Het is tijdens deze coronacrisis relevant, herkenbaar, vermakend en positief.

Content creëren die al deze kenmerken bevat, en van toegevoegde waarde is voor de consument, kan knap lastig zijn. Maar natuurlijk niet onmogelijk!

Hoe kun je online dan toch op een gepaste manier in contact komen met je (potentiële) klanten én betaalde content inzetten die opvalt? Het antwoord bevat onder andere de term ‘storytelling,’ maar ook de woorden ‘authentiek’ en ‘relevant’.

Online campagne Lisser Art Museum; de ‘kunstsnack’

Een goed voorbeeld van het inzetten van authentieke en relevante middelen om een doelgroep te bereiken, is het Instagramaccount @thuismuseum van het LAM (Lisser Art Museum).

Om een relevante doelgroep te bereiken en daarmee volgers te vergaren voor dit account draait New Sales Company een social campagne via Facebook en Instagram. Vrijwel alle musea zijn momenteel dicht, waardoor een digitale manier van communicatie met bezoekers noodzakelijk is en dus in creatieve oplossingen gedacht moet worden.

In het LAM vind je schilderijen, beelden en digitale installaties die allemaal te maken hebben met eten, drinken of winkelen. Daarbij is het museum in het bijzonder bedoeld voor kinderen die graag op ontdekkingstocht gaan.

In het museum zelf kan dit de komende tijd helaas niet. Het LAM kwam daarom met een originele manier om het verhaal van het museum (storytelling!) bij mensen thuis te brengen: de ‘kunstsnack’!

Elke dag worden deze snacks gedeeld via Instagram en een digitale nieuwsbrief. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afbeelding van een kunstwerk en een bijbehorende opdracht om thuis uit te voeren met kinderen.

Met behulp van deze digitale snacks probeert het LAM een ‘probleem’ voor hun doelgroep op te lossen: het lerend vermaken van kinderen met alledaagse voorwerpen (fruit, bijvoorbeeld) die thuis te vinden zijn. Daarmee wordt de content van toegevoegde waarde voor ouders die met kinderen thuiszitten, en ervaart de consument het museum op een positieve manier.

Zoals je leest zijn er zeker creatieve manieren om jouw doelgroep in deze situatie te bereiken én te betrekken bij jouw bedrijf, organisatie of merk. Maak content authentiek, relevant (en dus van toegevoegde waarde), interactief en passend bij het platform waarop je deze deelt, maar zorg er ook voor dat jouw verhaal verteld wordt op een positieve manier.

Auteur: Marion aan ’t Goor