Nieuwe LinkedIn Ads om persoonlijke berichten te sturen

Op LinkedIn kun je sinds kort advertenties in het postvak IN van jouw doelgroep bezorgen. Dit kan op twee manieren. Via Message Ads, voorheen bekend als LinkedIn sponsored Inmail, of via Conversation Ads. In deze column gaat Marketing Coördinator Robin van Tilburg in op de verschillen tussen deze twee vormen en hoe je deze nieuwe vormen van adverteren het beste in kunt zetten.

Foto: EagleNobleFoto

Message Ads een alternatief voor e-mailmarketing?

Met gesponsorde berichten biedt LinkedIn naar eigen zeggen een alternatief voor traditionele e-mailmarketing. Je stuurt namelijk een bericht naar een groep mensen die rechtstreeks in de inbox van de gebruiker terecht komt.

Er zijn een aantal grote verschillen ten opzichte van reguliere e-mailmarketing:

  1. Je verstuurt het bericht niet uit naam van een bedrijf, maar uit naam van een persoon.
    Dit maakt het natuurlijk ultra-persoonlijk en daarom vereist het een andere vorm van benaderen dan dat je als traditionele e-mailmarketeer gewend bent.
  2. De ontvanger kent je niet, dus in feite sta je daarmee één-nul achter. En daarbij;
  3. Je hebt de gebruiker van te voren geen toestemming gevraagd om een bericht te sturen.

Dit vraagt natuurlijk een andere vorm van benadering dan bij traditionele e-mailmarketing. Want als je in de schoenen gaat staan van de ontvanger van het bericht moet er wel een heel goede reden zijn om zomaar een bericht te krijgen van iemand die je niet kent.

Kom bij een LinkedIn Message Ad daarom ook vooral wat brengen (het liefst zo relevant mogelijk) in plaats van wat halen.

Een andere belangrijke tip: houd je Message Ad persoonlijk en kort. Het is bewezen dat een bericht van minder dan 500 tekens de hoogste CTR behaalt.

Vervolgens, zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA), want een goede CTA geeft de doorslag in het slagen van je campagne.

Conversation Ad: een soort chatbot, maar dan op LinkedIn!

De Conversation Ad is de nieuwste betaalde vorm gesponsorde berichten versturen via LinkedIn. Het is bedoeld om een echt (weliswaar geautomatiseerd) gesprek aan te gaan met je prospect. Een beetje hetzelfde als een traditionele chatbot. Houd je bericht dus persoonlijk, niet te lang en niet te commercieel.

Daarnaast is het slim om de Conversation Ad niet al te formeel te maken. Het gebruik van moeilijke woorden en jargon moet zoveel mogelijk worden vermeden. Uiteindelijk wil je een vriendelijk gesprek initiëren en mensen niet afschrikken.

Hoe werkt het?

De gebruiker krijgt een kort berichtje waarna hij/zij een keuze uit een aantal opties kan maken om te antwoorden op het bericht. Wanneer de keuze is gemaakt krijgt de gebruiker automatisch een vervolgbericht, waardoor het lijkt alsof er een gesprek op gang is gekomen.

Wat is het doel?

De inzet van een Conversation Ad is perfect wanneer je in contact wil komen met je doelgroep om inschrijvingen te realiseren. Bijvoorbeeld voor een webinar, evenement of online demo. Daarnaast werkt het ook goed om donaties op te halen, een onderzoek te doen en medewerkers werven.

Voor al deze verschillende doeleinden kun je gebruik maken van 9 voorgeselecteerde sjablonen. Deze helpen je op weg om de Ads zo in te stellen dat de gebruiker de juiste kant op wordt gestuurd. Natuurlijk is het ook altijd mogelijk om je eigen sjabloon te uploaden. Kies het sjabloon dat het best past bij het verhaal dat je wil vertellen.

Verspil geen geld aan inactieve accounts

Bij het inboeken van de campagne krijg je een indicatie van de kosten per bericht. LinkedIn heeft voor de Conversation Ads een aantal slimmigheden ingesteld. Bijvoorbeeld dat je deze alleen kunt sturen naar gebruikers met een actief profiel. Zo weet je dat er geen betaalde berichten in een inactieve inbox belanden en verspil je geen geld aan inactieve accounts.

Bij het gebruik van Conversation Ads betaal je per verzonden bericht. LinkedIn maakt wel onderscheidt tussen geopende en ongeopende berichten. Wanneer je bericht niet geopend wordt betaal je minder dan wanneer het bericht wel geopend wordt.

Waar je aan moet denken bij een Conversation Ad

Wanneer je een Conversation Ad maakt zorg dan voor een duidelijke boodschap en een pakkende titel. De eerste zin van de ad moet direct relevant en pakkend zijn waardoor mensen willen doorlezen. Het is namelijk je titel en onderwerp in één.

In totaal kun je vijf CTA’s (antwoorden) toevoegen aan een bericht. Simpele en niet te dwingende CTA’s werken vaak het best. Denk hier bij aan ‘klik hier’, ‘download nu’ of ‘schrijf je in’. Door gebruik van deze CTA’s kun je jouw lezer de richting op krijgen die jij wil. Vermijd negatieve CTA’s zoals ‘nee, bedankt’ of ‘geen interesse’.

Een Conversation Ad-campagne aanmaken

De eerste stap is het invullen van de basisgegevens. Je vult de naam in van de advertentie, de afzender en je voegt een afbeelding toe. Deze wordt alleen getoond op de desktop versie aan de linkerkant van het bericht.

Het is niet verplicht een afbeelding toe te voegen, alleen wanneer je geen afbeelding toevoegt bestaat de kans dat die beschikbare ruimte ingenomen wordt door de afbeelding van een ander bedrijf. Onnodige afleiding van de boodschap.

Vervolgens kies je het gewenste sjabloon, degene die past bij jouw boodschap. Staat deze er niet tussen kun je gebruik maken van jouw eigen ontwerp.

Dan begint de opmaak van de advertentie. Het begint met een kort bericht en enkele CTA’s die de lezer prikkelt en oproept om te reageren op het bericht.

Vervolgens kun je meerdere vervolgberichten toevoegen. Deze vervolgberichten helpen in het leiden van het gesprek en baant dus het pad van de lezer. In theorie kun je eindeloos berichten toevoegen, maar pas op, want mensen raken snel afgeleid. Daarom adviseert LinkedIn een maximum van vier berichten toe te voegen.

Nu ben je klaar om het gesprek aan te gaan met je doelgroep! Succes!

Wil je meer weten of hulp bij het opstellen van een Conversation Ad of Message Ad? Of ben je meer geïnteresseerd in een traditionele LinkedIn-campagne op de tijdlijn? Onze specialisten adviseren je graag bij het inrichten van je campagne of nemen het gewoon helemaal voor je uit handen, zodat jij weet dat het goed komt.

Auteur: Robin van Tilburg
Geplaatst op: 26 juni 2020
Bijgewerkt op: 26 juni 2020