Native Advertising: reclame maken
zonder dat het op reclame lijkt

Native Advertising…. Vast al vaak over gehoord, maar wat is het nou eigenlijk precies? En belangrijker nog, wat doet het voor jouw merk? In deze column beschrijft Nathalie Hagenstein wat ‘Native Advertising’ inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Nog even en dan kun jij niet meer zonder ?.

Foto: EagleNobleFoto

Native advertising New Sales Company

Wat is Native Advertising?
Native Advertising is een vorm van reclame dat eigenlijk precies lijkt op een ‘gewoon’ item op het platform waar het verschijnt. Het is een vermomde advertentie die opgaat in al het andere ‘nieuws’. Het moet dus goed passen bij het platform waar jij het artikel plaatst en thematische relevantie hebben. Native Advertising is in te zetten op verschillende manieren. Zowel op online gebied als in geprinte media. Offline zijn dit voornamelijk de advertorials in print. Deze advertorials zijn artikelen in de stijl van de uitgeverij. Online wordt Native Advertising vooral ingezet onder de noemer branded content of partner content.

Wat kun je precies met Native Advertising?
Met Native Advertising kun je reclame maken zonder dat dit teveel op reclame lijkt. Het zijn geen platte advertenties, maar een redactioneel stuk, dat informatie geeft en past bij inhoud van het blad of het platform. Objectieve redactionele content wordt ook wel partner content genoemd. Hiermee vergroot je de naamsbekendheid bij een selectief publiek, op zoek naar verdieping. Het is een manier om onderscheidend te zijn ten opzichte van ‘platte’ adverteerders en om iets moois te doen met de content die jij voorhanden hebt.

Native Advertising online, hoe dan?
Online kun je ‘Native Advertising ook als ‘advertorials’ zien, deze worden hier vooral branded content of partner content genoemd. Denk aan gesponsorde artikelen op websites van bekende bloggers/publishers. Maar ook, zoals ons label prettysocial media het voornamelijk doet, via de social kanalen (Facebook/Instagram) van bekende publishers. Publishers zijn bekende merken, dagbladen, tijdschriften en magazines.

De gesponsorde content kan zowel foto als video zijn en wordt gedistribueerd via de social kanalen van een gerespecteerde publisher. Zie het als inzetten van ‘influencers’ om jouw boodschap te dragen. Dit zijn dan geen bloggers of vloggers maar platformen met autoriteit!

Voor musea zetten wij prettysocial media regelmatig in. Wij werken dan veelal samen met de publisher Museumtijdschrift. De boodschap van het museum, bijvoorbeeld een nieuwe tentoonstelling, wordt door museumtijdschrift gedragen. Zowel organisch als met paid advertising.

Waarom je Native Advertising in moet zetten voor jouw merk….
Via Native Advertising kun je doelstellingen behalen zonder dat de boodschap als puur commercieel wordt gezien. De boodschap komt vanuit de naam van een bekende publisher of blogger waardoor de inhoud van de content authentieker is en lijkt (mits goed uitgevoerd). Je laat een ander vertellen hoe goed of bijzonder jij bent. De publisher vertelt jouw verhaal in plaats van dat je jouw eigen verhaal aan het vertellen bent. Je gebruikt dus de statuur en de naam van deze publisher.

Op deze manier kun je verschillende soorten doelstellingen op een betrouwbare en creatieve manier behalen. Heb je Branding/awareness, traffic en conversie doelstellingen? Die kun je allemaal behalen met Native Advertising. Voor “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend” is geen ruimte bij Native Advertising.

Een andere vorm van ‘Native Advertising’ is een advertorial op nieuwswebsites. Dit kan zowel lokaal, regionaal als landelijk. Jouw stuk wordt gezien als redactionele content en moet aansluiten op de lezer en passen bij de media waar je deze in plaats. Of het nou een landelijke krant is of een regionale website.

Waar moet je op letten bij het inzetten van ‘Native Advertising’?
Bij het inzetten van Native Advertising is het belangrijk dat er relevantie is tussen de publisher en jou als adverteerder. Jouw boodschap moet dus passen bij de publisher en de doelgroep die de publisher bereikt.

Daarnaast moet de doelstelling altijd duidelijk zijn. Alleen op deze manier is uiteindelijk het effect van jouw Native Advertising campagne te meten en evalueren.

Ten derde is content nog steeds ‘king’. De doelgroep, de publisher en de doelstelling kunnen nog zo duidelijk zijn, als de content hier niet op aansluit zal de boodschap niet goed overgebracht worden.

“De succesformule voor een sterke Native Advertising campagne is naar ons inziens een optelsom:

  • Relevantie +
  • Doelstelling +
  • Content +
  • Kennis van online advertising = een succesvolle Native Advertising campagne.

Native Advertising is met name succesvol als je jouw doelgroep eerst iets komt brengen voordat je iets komt halen. Je komt iets brengen in de vorm van relevante, authentieke content en daaruit volgen de gewenste resultaten. Dit is de kracht van Native Advertising ten opzichte van  ‘platte’ advertenties.

Hoe pakken wij Native Advertising campagnes aan?
Als marketing mediabureau, hebben wij de juiste expertise in huis om jouw Native Advertising campagnes op te tuigen. We hebben de juiste contacten de verschillende uitgevers en met ons label prettysocial media ruim 300 publishers in ons assortiment. Daar zit altijd wel een relevante publisher tussen ?.

Onze specialisten zitten dagelijks aan de knoppen om jouw campagne tot een succes te maken. Daarnaast geven onze specialisten adviezen waarmee je verder komt. Dus ook voor volgende campagnes krijg jij tips en tricks.

CTR’s van 1,5% zijn (mits juist ingezet) geen uitzondering. Voor Afrika Museum met de tentoonstelling World Press Photo, haalden wij zelfs met publisher Elsevier een CTR van boven de 5%.

Mooie voorbeelden? Natuurlijk!
Goede voorbeelden zijn de campagnes waarbij de publisher relevant is, de doelstelling duidelijk is en de content sterk is. Eén daarvan is een branded content campagne van Sawadee waarbij er twee flights plaats hebben gevonden. Bij de eerste flight werd Elsevier ingezet om de familiereizen van Sawadee op de kaart te zetten. Elsevier werd als autoriteit ingezet om mensen naar de website van Sawadee te leiden. Daar kon men lezen over de mooiste bestemmingen van komend jaar (goed voorbeeld van authentieke content maken die past bij de doelgroep).

De tweede flight was uit naam van KIJK Magazine om juist een geheel andere doelgroep te bereiken: 22-35-jarigen die geïnteresseerd zijn in ‘avontuurlijke’ reizen. De doelstelling bij deze flight was het verzamelen van gegevens van mensen uit deze leeftijdscategorie door middel van een winactie. Bij beide campagnes zie je dus een duidelijke doelstelling, een relevante publisher + doelgroep en sterke content die hier op aansluit.

Nog veel meer mooie en vooral sterke campagnes zijn de revue gepasseerd. Denk aan Sectorinstituut Transport en Logistiek met Truckstar (exact de juiste doelgroep dus mega relevant). De lingeriemerken Marie Jo/Prima Donna met de vrouwenmagazines Marie Claire/Grazia (relevantie en mooie content). Nederlandse MKB Participatiemaatschappij gericht op de financieel en zakelijke doelgroep door middel van Business Insider NL. Meerdervoort vastgoedfondsen met De Financiële Telegraaf en Elsevier Weekblad.

Welke resultaten kun je behalen met zo’n Native Advertising campagne?
Gemiddelde resultaten zijn afhankelijk van doelstelling, branche, content en thematische relevantie. De resultaten qua CTR vanuit een relevante publisher zijn altijd hoger dan vanuit de eigen naam van de adverteerder (bij exact dezelfde content).

Hieronder een aantal gerealiseerde cijfers op een rij, over het inzetten van Native Advertising door één van onze klanten, die je zeker versteld doen staan.

  • 55% hogere CTR vanuit naam van publisher dan vanuit eigen naam
  • 29% lagere website bounces
  • 19% langere website bezoeken
  • 61% meer bereid om te converteren
  • 10% lagere kosten per conversie

Ben jij de volgende die Native Advertising gaat inzetten?