Meeloopdag Centraal Museum: 'hoe bereik je de jongvolwassenen?'

Wij bouwen graag aan een echt ‘Partnership’ met onze klanten. Dit kun je alleen bereiken als je elkaar echt leert kennen en van elkaar weet wat er speelt. Daarom liepen wij afgelopen woensdag kosteloos een dag mee met onze klant ‘Centraal Museum’. Het doel: een kijkje achter de schermen, problemen oplossen, meedenken, brainstormen, onze adviezen geven en natuurlijk allerhande klussen uit handen nemen.

Hieronder het verslag van collega Nathalie Hagenstein over deze ‘meeloopdag’.

centraal museum - new sales company

Het is woensdagochtend, de zon schijnt en de binnenstad van Utrecht vult zich langzaamaan met mensen. Mensen die gezellig een dagje Utrecht ‘doen’. Mensen die in een cafeetje aan het werk zijn en uiteraard mensen die onderweg zijn naar Centraal Museum Utrecht. Net als ik. Ik ga namelijk een dagje meelopen met mijn klant.

Dit prachtige museum ligt in het centrum van Utrecht en heeft een geweldige tuin. Direct tegenover het Nijntje Museum, wat ook onder Centraal Museum valt en omringd door leuke lunchrooms, winkeltjes en de Utrechtse grachten.

Ik loop richting de tuin, want het is prachtig weer en hier ontmoet ik Kirsten Doornbos, marketeer bij Centraal Museum. Kirsten is verantwoordelijk voor de marketing van diverse tentoonstellingen. Een spontane, leuke, frisse meid vol energie en goede ideeën. Altijd leuk om een dag mee te mogen lopen met iemand die bruist van de energie.

We starten de dag met een gebakje van het Museum Café. We zitten in het zonnetje in de mooie tuin van het museum en kletsen wat bij over onze vakanties, de corona-tijd in combinatie met bezoekersaantallen en de gekte waar we ons allemaal nu in bevinden (corona!).

Nadat we onze heerlijke carrot cake & mocca schuimgebak op hebben (alleen al een aanrader om naar het museum café te gaan ?), lopen we door de huidige tentoonstelling ‘De ommuurde stad’, waarin je alles leert over Utrecht en haar poorten, muren en torens.
Van mooie schilderijen, tot videopresentaties en van kanonnen tot moderne kunst… Centraal Museum heeft het allemaal.

Tijdens het wandelen door de tentoonstelling schiet ik natuurlijk veel plaatjes. Foto’s maken en bewerken is een hobby van mij en mijn museumklanten hebben vaak extra content nodig voor social media of voor de website, dus content maken is altijd gewenst.
Kirsten geeft ondertussen een rondleiding en toelichting op alle mooie stukken.

Rond het middaguur genieten we samen van een lunch en beantwoord ik alle vragen die Kirsten en haar marketingcollega’s voor New Sales Company hebben. Dit hebben zij vooraf opgesteld met elkaar, zodat ik het hele online team kan optrommelen om mee te denken met Centraal Museum. Van vragen over onder andere de organische posts op social media, quick wins voor owned media en welke beelden passen bij welke kanalen…

Een vraagstuk dat bij vele musea voorkomt: de jongere doelgroep vs de oudere doelgroep: hoe bereik je de jongvolwassenen en hoe houd je hen aangehaakt op social media? En hoe ben je tegelijkertijd relevant voor de ‘oudere’ doelgroep? Op social media dienen beide doelgroepen zo anders benaderd te worden. Alleen de kanalen waarmee je de doelgroepen bereikt verschillen al enorm. Veel museummarketeers zullen dit herkennen.

Na een overheerlijke lunch loop ik mee naar Kirstens kantoor, waar een fantastisch lijstje staat met de geborduurde tekst “Ik ben te mooi om hard te werken”. De toon voor de middag is gezet en we zijn maar op het terras gaan zitten…. Grapje natuurlijk! We bespreken de komende tentoonstelling ‘Voices of Fashion: black couture, beauty & styles’, die door corona verplaatst is naar februari 2021. We lopen als het ware door de maquette heen die voorafgaand aan elke tentoonstelling gemaakt wordt. Ik krijg een beeld en weet precies wat waar komt te hangen en word helemaal meegenomen in de beleving. Dit belooft een geweldige tentoonstelling te worden.

Voor mij is zo’n meeloop dag ontzettend leerzaam en fijn. Ik leer mijn klant op een andere manier kennen, ik kan helpen met probleemstellingen en neem een kijkje achter de schermen. Zo kan ik in het vervolg nog beter anticiperen en meedenken met online campagnes. Een win win situatie!

Op naar de volgende meeloopdag!
Wereldmuseum Rotterdam, here i come!

New Sales Company - Nathalie Hagenstein

Auteur: Nathalie Hagenstein
Geplaatst op: 19 september 2020
Bijgewerkt op: 19 september 2020