LinkedIn workshop: Maak van jouw werknemers online ambassadeurs!

Auteur: Robin van Tilburg  |  Geplaatst op: 24 november 2020  |  Bijgewerkt op: 24 november 2020

Je werknemers zijn de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie. Ambassadeurs die vertrouwen uitstralen en lange termijn klantrelaties bouwen. Maar benutten zij hun potentieel als ambassadeur wel genoeg? Daar zijn meerdere instrumenten voor beschikbaar, waaronder de ‘LinkedIn Social Ambassador Workshop’.

Wat houdt de workshop in?

Veelal hebben medewerkers wel een LinkedIn profiel maar zijn zij daar in mindere mate actief mee. Door het steeds groter wordende belang van de online wereld is het belangrijk werknemers te betrekken bij de reputatie en resultaten van een onderneming. Door sterke profielen te bouwen en de medewerkers te trainen welke impact zij kunnen maken door regelmatig actief te zijn op dit platform kunnen zij zichzelf en de organisatie aan meer business en zelfs aan meer personeel helpen.

In een workshop van 90 minuten worden de medewerkers betrokken in het proces meer klanten en geschiktere kandidaten te werven; het merk krachtig te positioneren en het Employer Brand een positieve impuls te geven.

In de workshop wordt behandeld:

  • De functie van Social Media en de verschillen tussen de diverse platformen
  • De kracht van een Netwerk en referenties
  • Het belang van een Persoonlijk Professional Brand
  • De impact van een (job-)post, likes, comments en shares
  • Content creatie
  • Het verschil tussen een Social Media post door een marketing team en door een specifiek vakkundige medewerker met referenties

In de sessie wordt een onderscheid gemaakt tussen inbound en outbound informatie & LinkedIn:

  • Inbound inzichten door de inzet van LinkedIn:
    • Hoe vind ik mijn klanten en alle stakeholders bij mijn klanten
    • Wat kan ik te weten komen over de organisatie (trends, ambities, cultuur, nieuws)
    • Wat kan ik te weten komen over de stakeholders (arbeidsverleden, belangen, interesses)
  • Outbound zichtbaarheid door de inzet van LinkedIn:
    • Wat is de eerste indruk als een klant mij op google of LinkedIn opzoekt?
    • Welke specialismen en kennis heb ik mijn klanten te bieden?
    • Hoe zichtbaar en vindbaar ben ik op LinkedIn?
    • Wat is het bereik van mijn posts?
    • Hoe kan ik de marketinguitingen van mijn werkgever steunen en het bereik hiervan vergroten?

Ook wordt besproken hoe mogelijk overkill ontstaat en de persoonlijke factor verloren gaat. Dat zou resulteren in het feit dat connecties (volgers) een negatieve associatie krijgen bij posts (en de bijbehorende gebruiker) en deze zelfs mogelijk op ‘mute’ zetten. En dat is wel het laatste dat u wilt. Hoe dit te voorkomen, wordt behandeld in de workshop.

Groepsgrootte

Doorgaans is een groepsgrootte van 15 deelnemers in een face-to-face setting het meest effectief. Gelet op social distancing is daarbij momenteel wel ruim 1,5m afstand tussen deelnemers gewenst; de ruimte moet dat wel toelaten uiteraard.

Tenslotte

Een LinkedIn profiel is nooit eigendom van de werkgever, het is eigendom van de gebruiker. In de workshop wordt daarom ook stilgestaan bij diverse opties en instellingen rondom privacy en gebruiksvoorkeuren van het platform. Voorafgaand aan iedere workshop worden de doelstellingen en wensen van de organisatie besproken en de profielen van de deelnemers bekeken en beoordeeld. Dit om sprekende voorbeelden over de branche en deelnemers te kunnen bespreken.