Klant in de spotlight

Regelmatig trekt onze Sales & Marketing Manager Nathalie Hagenstein het veld in om een klant in de spotlight te zetten. Vandaag lezen we het verhaal van Vera Bartels, Online marketing- en communicatiemedewerker van Teylers Museum in Haarlem, het eerste en dus ook oudste museum (1784) van Nederland.

De zon schijnt, tegen alle weersverwachtingen in, net zo uitbundig als de klokken van de karakteristieke De Grote of St.-Bavokerk luiden. Vlak ernaast, en op een steenworp van Teylers Museum, nemen we plaats op het terras. Tijd voor een gesprek met Vera Bartels, sinds twee jaar Online marketing- en communicatiemedewerker van Teylers Museum.

Teylers Museum, te Haarlem

Teylers Museum is bekend om zijn museumzaal waarvan het interieur nagenoeg in originele staat is behouden en collecties van natuurkundige instrumenten, munten en penningen, tekeningen en prenten (waaronder originelen van Michelangelo) en werken van Rembrandt. Een museum bomvol interessante historie dus.

Maar hoe dat allemaal onder de aandacht te krijgen bij bestaande en nieuwe doelgroepen en in een snel veranderende wereld van digitalisering en social media? Dat zijn vragen die Vera zich met al haar kennis hardop stelt, en waar ze met Nathalie over spart. Steeds vaker worden er, ook binnen de museumwereld, Instagrammers ingezet om nieuwe exposities aan te jagen. Maar is dit ook daadwerkelijk de juiste manier? En zo ja, hoe zorg je voor de juiste samenwerking? Plus: welke rol speelt New Sales Company daarin? Vragen genoeg!

Interview met Vera Bartels

Nathalie: Hoe zou je het huidige landschap van social media en digital marketing omschrijven?
Vera: “Tien jaar geleden werkte ik bij het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden, dat als eerste museum ging twitteren. Het was toen meer een gimmick dan dat het serieus genomen werd als vakgebied. Scholieren die iets op Twitter vroegen over of aan een bepaald museum, kregen ook echt antwoord. Twitter zorgde voor contact met je publiek en voor korte lijntjes met de pers. Social media heeft musea veel meer benaderbaar gemaakt. Nu is het veel meer data-driven, het algoritme bepaalt. Het digitale landschap is ook een nieuwe fase in gegaan. Het aantal volgers zegt bijvoorbeeld niet zo veel meer, het gaat meer om engagement.”

Nathalie: Hoe springt Teylers Museum op het veranderende digitale landschap in?
Vera: “Door goed na te denken over hoe we social media kunnen gebruiken en vooral hoe we ons niet door social media moeten láten gebruiken. We vinden dat een museum geen decor moet worden, maar authentiek moet blijven. In juni vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een empty meet georganiseerd: een bijeenkomst met een geselecteerde groep experts en Instagrammers die iets met Haarlem en/of kunst hadden, zoals bijvoorbeeld Kelly Schenk, Jann Maatita, Dutch Girls in Museums, Marijn Baar en Owen Schumacher. Speciaal voor hen hebben we een doorgaans ontoegankelijk gedeelte van het museum opengesteld. Er is veel mooi beeld uitgekomen, dat met een speciale hashtag werd gedeeld, namelijk #emptyteylersmuseum. Op dat moment was dat voor ons een mooi concept om aan mee te doen. Ons gebouw leent zich er goed voor. Wellicht zouden we het in de toekomst iets anders doen. We kijken bij elke samenwerking of het bij het museum past en wat het voor ons en de partner kan doen. Het moet kloppen. Als je een tentoonstelling laat aanprijzen door iemand van wie niet aannemelijk is dat hij of zij het museum zou bezoeken, gaan we zo’n samenwerking niet aan.”

Ons publiek is niet superjong en met dit soort acties kunnen we die jongere doelgroep ook bereiken.

Nathalie: Wat levert zoiets voor Teylers Museum op?
Vera: “Zichtbaarheid en interactie met ook een jongere doelgroep. Zo’n Empty Meet levert ons veel nieuwe volgers op. Het publiek dat onze museumlocatie bezoekt is niet heel jong en met dit soort acties kunnen we die jongere doelgroep ook bereiken en bekend maken met Teylers Museum en de verhalen uit onze collectie. We noemen het museum ook wel Teylers Museum van de Verwondering. Zelfs als ik, na twee jaar er te werken, door het museum loop zie ik nog nieuw werk of een detail dat mij verwondert. Met een empty meet als deze wilden we die verwondering aanwakkeren, nieuwsgierigheid voeden, en delen met een breder en ander publiek dat bij ons door de deur komt.”

Nathalie: Waar liggen de gevaren in de wereld van social media en samenwerkingen?
Vera: “Je moet alert blijven dat de samenwerking voor beide partijen wat oplevert en dat het bij het karakter en de missie van het museum past. Steeds meer musea komen met speciale Instagram-hoekjes, met het inrichten van expo’s wordt steeds meer rekening gehouden met Instagram. Dat heeft voors en tegens: het levert extra exposure op, maar wat Teylers betreft komt de inhoud van de tentoonstelling altijd eerst.”

Klant In The Spotlight - New Sales Company

De museumwereld is echt een andere tak van sport. Veel draait om sentiment en awareness. 

Nathalie: Hoe zie jij de rol van New Sales Company hierin?
Vera: “New Sales Company ontzorgt. Ik had altijd het idee dat je met weinig budget alles zelf moet doen. Ik heb voor mijn baan bij Teylers Museum zelf bij een mediabureau gewerkt en van dichtbij gezien wat een bureau voor je kan doen.

Nathalie: Wat is een goed voorbeeld van die samenwerking?
Vera: “De tentoonstelling Leonardo da Vinci, die vorig jaar oktober begon. Dat was voor ons een belangrijke case, omdat we voor het eerst alleen online tickets aan gingen bieden, mensen konden geen kaarten aan de deur kopen. Elke click moest leiden tot sales. Het was fijn dat ik in dit nieuwe proces snel kon schakelen met New Sales Company over bijvoorbeeld het selecteren van beeld of verandering van tekst. De lijntjes zijn kort om informatie en kennis uit te wisselen. En het heeft gewerkt: andere musea namen deze strategie over. Dat zie ik als een mooi compliment.”

Nathalie: “Waar gaat het heen, wat moet er nog gebeuren bij Teylers Museum?”
Vera: “Nieuwe media zijn heel leuk en interessant, maar we willen goed bewaken wat bij ons past. Teylers Museum is uniek genoeg. Offline ligt een en ander wel min of meer vast. We hebben in onze vaste opstelling bijvoorbeeld geen interactives met knopjes en schermpjes en proberen zo authentiek mogelijk te blijven. Als oudste museum van Nederland hebben we die vrijbrief ook. We willen uitgaan van onze kracht en per moment beslissen hoe we digital marketing in gaan zetten. Online kunnen we een groot wereldwijd bereik creëren en de verhalen vertellen die we als oudste museum van Nederland graag uitdragen. Wat betreft het online werkveld: morgen kan alles weer anders zijn. Facebook kan instorten, Snapchat kan verdwijnen. Het is heel ad hoc, je moet super alert zijn om in te kunnen spelen op de actualiteit. Maar dat maakt het werk ook juist zo leuk en dynamisch.”

www.teylersmuseum.nl

Ook eens praten met Nathalie over online?

“Wij zijn trots op onze klanten en zetten ze graag in de spotlight.
Wil jij meer weten over onze campagnes? Ik vertel je er graag meer over!”

020-7165896 

Nathalie Hagenstein – Sales & Marketing Manager

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search