collage-muiderslot

Klantcase Rijksmuseum Muiderslot

Rijksmuseum Muiderslot uit 1285 is een waterburcht: een vierkant kasteel met een ophaalbrug, vijf torens, kantelen en schietgaten. Rijksmuseum Muiderslot is ontworpen en gebouwd zoals elk kind een kasteel zou tekenen. De beroemdste bewoner was dichter en schrijver P.C. Hooft, in de 17e eeuw.

www.muiderslot.nl

De opdracht

Rijksmuseum Muiderslot wil haar unieke positie en propositie verder uitbouwen. De reputatie is met name gebaseerd op fysieke en instrumentele kenmerken van een uniek kasteel op een unieke locatie, onder de rook van Amsterdam. De “kasteel/castle en locatie” positionering is te beperkend en biedt weinig aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling en programmering.

De uitdaging is om een propositie te ontwikkelen die ervoor zorgt dat de huidige doelgroep van Rijksmuseum Muiderslot nog steeds blijft komen, maar er wel voor zorgt dat ook een nieuwe doelgroep zich aangetrokken voelt tot het kasteel.

facebook-ad-muiderslot

Onze aanpak

Om de gewenste positie te bepalen hebben we eerst een schets gemaakt van de huidige positie. Wij noemen dit onderzoek ook wel een Brand Audit. De huidige positie hebben wij bepaald aan de hand van gesprekken en interviews met directie en (beleidsbepalende) medewerkers, ook de stakeholders van binnen en buiten de organisatie kwamen aan bod.

Door middel van een workshop waarin de gewenste positie werd uitgedacht en vormgegeven zal een Brand Mission voortkomen. Mede op basis hiervan zal door Rijksmuseum Muiderslot een strategisch marketingcommunicatieplan worden opgesteld waarin content, media, agenda en programmering worden opgenomen. Ook is er door Rijksmuseum Muiderslot een strategisch beleidsplan opgesteld voor Den Haag.

De mediakanalen

    Merkpositionering & Strategie

banner-mac-muiderslot

Het resultaat

Samen met een groep van 20 mensen uit het werkveld is er gebrainstormd over de invulling die het Muiderslot aan een nieuwe prospositie kan geven. Alle informatie die is voortgekomen uit deze sessie wordt omgezet naar 3 Brand Missions, die nog meer uitgewerkt gaan worden tijdens een vervolgsessie. De vervolgsessie wordt gehouden met een groep betrokkenen die werkzaam zijn in de marketing/communicatie branche.

Toekomst: Uit de drie opgestelde Brand Mission’s wordt één Brand Mission gekozen en deze wordt omgezet naar een marketingcommunicatieplan waarin content, media, agenda en programmering zijn opgenomen.

De klant aan het woord

  • "Online marketing is complex, zeker voor een kleine organisatie als de onze waar we op heel veel borden tegelijk schaken met weinig mensen. Het is daarom belangrijk om een deskundige en betrouwbare partij aan te kunnen haken. New Sales Company ontzorgt ons op diverse vlakken en dat is goud waard. Een klein en wendbaar bureau met korte lijntjes, persoonlijk contact en altijd snel reageren op – soms vast hele onnozele - vragen."

    Cécile Brvar Hoofd Marketing, Communicatie & Fondsenwerving - Muiderslot

Meer weten?

“Wil je meer weten over deze case en hoe wij jou kunnen helpen met positionering, strategie, branding en conversie?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op via dit formulier.

Madieke Buijtenweg – Accountmanager

020-7165896 

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search