Klant in de spotlight: Stichting Gorinchem Citymarketing

new sales company stichting gorinchem

Knooppunt Gorinchem. Wie kent het niet? Het grootste fileknelpunt van Nederland hoeft weinig te doen aan zijn naamsbekendheid. Maar, hoewel er dagelijks duizenden mensen met de auto stilstaan in dit gebied, zullen er maar weinig zijn die weten welke schoonheid er enkele honderden meters bij hen vandaan ligt.

Vesting Gorinchem is de grootste authentieke vestingstad van Nederland. Een echte trekpleister met haar stadswallen, imposante kanonnen en molens. Je kunt in de omgeving heerlijk wandelen en fietsen en er is genoeg te zien, want met de veerdienst kun je een ronde maken langs de hele Vestingdriehoek.

Met al dit moois in de zak werkt Stichting Gorinchem Citymarketing er hard aan om bekender te worden bij het grote publiek. Afgelopen jaar heeft de stichting mooie stappen gemaakt om dit doel te bereiken. Reden genoeg voor een interview met Agnes de Jong, verantwoordelijk voor de online en corporate communicatie bij de stichting.

Interview

Hoe lang bestaat Stichting Gorinchem Citymarketing?
“Stichting Gorinchem Citymarketing bestaat sinds februari 2018, maar het initiatief van Mooi Gorinchem bestond al eerder. Mijn inmiddels ex-collega Anja Monshouwer was beleidsambtenaar Economische zaken bij de gemeente en heeft samen met Stichting binnenstadmanagement het label Mooi Gorinchem gecreëerd.

We wilden met Mooi Gorinchem graag de positieve dingen uitlichten. Dit deden we bijvoorbeeld op onze Facebookpagina waar destijds het organische bereik nog veel beter was dan nu. Het doel was om de mensen trots te laten zijn op hun stad en mensen aan te trekken.

Vanuit de wens van de raad om meer toeristen naar de stad te trekken is er een professionele organisatie opgericht. Zo werd Stichting Gorinchem Citymarketing geboren.”

Hoe is de oprichting in z’n werk gegaan?
“De winkeliersvereniging, stichting binnenstadmanagement en de gemeente zijn de drie opdrachtgevers. Zij bepalen de budgetten en de opdrachten. Het bestuur stemt af wat er moet gebeuren en zij leggen dat vast in de dienstverleningsovereenkomst.”

Wat vind jij leuk aan het werken voor de stichting?
“Ik ben in mijn hele werkzame leven al in het cultuurtoerisme actief. Zo ben ik werkzaam geweest bij Slot Loevestein en het Waterliniemuseum (i.o).

Daarnaast heb ik erg grote interesse in cultuur en geschiedenis en dat vind ik de leukste sector om in te werken.
Hoe mooi is het om promotie te mogen doen voor je eigen stad. Het grappige is dat ik door mijn functie mijn stad pas echt heb leren kennen. Soms voel ik mij een beetje toerist in m’n eigen stad.

Wat ik ook super leuk vind is dat we de VVV in ons beheer hebben. Zo sta je direct met de mensen in contact. Ik leer hierdoor mijn doelgroep nog beter kennen, want ik heb zelf ook achter de balie in de VVV en op beurzen gestaan.”

Wat zijn jullie belangrijkste uitdagingen?
“Die zit hem met name in onze capaciteit. Wij hebben onlangs een marketeer aangetrokken, want die was er met het vertrek van Anja niet meer.

Daarnaast zit de uitdaging hem ook wel in het feit dat we draagvlak moeten creëren, onze meerwaarde moeten laten zien, zodat partners aanhaken. Men denkt vaak te makkelijk over de citymarketing. Dat het niet zoveel werk is om een website bij te houden of om de communicatie op te zetten.

Gelukkig begint het besef wel steeds meer te komen, omdat het zichtbaar is wat we doen. We zijn goed zichtbaar in en rondom de stad. We laten ook zien wat we bereikt hebben.

Ik merk dat mensen het steeds meer beginnen te waarderen wat we doen. Daar is wel even tijd overheen gegaan. Ook zie ik dat Gorinchem steeds bekender wordt. Zo krijgen we vaker aanvragen binnen voor bijvoorbeeld opnames van TV- en radioprogramma’s. Zo was er een radio-item over “Booming Gorinchem”. Dat zijn mooie bevestigingen dat Gorinchem aantrekkelijker en bekender wordt.”

Hoe positioneert Gorinchem zich?
“Gorinchem is de grootste authentieke vestingstad van Nederland. Dat is onze belangrijkste USP en dat dragen we ook uit in onze communicatie. We richten ons echt op de toerist en niet op wonen, werken of studeren in Gorinchem.

Bij de promotie van de stad focussen we ons dus op de bekendheid van de vesting. Mensen weten niet hoe mooi Gorinchem eigenlijk is. De meest fotogenieke gebouwen staan bijvoorbeeld aan de kant van de rivieren. Je ziet ze niet als je Gorinchem binnen komt rijden. Daarom hebben we afgelopen jaar een branding campagne gevoerd met jullie hulp. “

Wat merk je als je actief campagne voert om de stad te promoten?
“Nou vanuit de campagne die we met jullie hebben gedaan merkten we vooral dat het artikel in de Telegraaf heel goed heeft gewerkt. Dat merkten we aan de balie. Mensen gaven aan dat ze het stuk hadden gelezen en daarom waren gekomen.

Online merkten we in de campagnemaanden ook grotere bezoekcijfers ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat is goud waard en daar zijn we nog steeds heel blij mee.”

Willen jullie alleen binnenlands toerisme aantrekken of ook toeristen uit het buitenland?
“Beide. Ons doel is om bij te dragen aan de leefbaarheid van de stad. De stad moet aantrekkelijk worden voor de inwoners en voor de toeristen.

We focussen ons wel puur op de dagjesmensen en dat heeft met name te maken dat we niet genoeg overnachtingsfaciliteiten hebben. Er zijn er wel een aantal locaties, maar die zitten altijd vol. We zijn blij dat er een nieuw Van der Valk hotel wordt gebouwd aan de A15 met een bioscoop en een casino. Die moet de capaciteit gaan verhogen voor een meerdaags verblijf.”