Klant in de spotlight:
Nathalie Office & Marketingsupport

“Klant in de spotlight” | In deze rubriek trekken de Accountmanagers het veld in om één van onze klanten in de spotlight te zetten. Vandaag lezen we het verhaal van Nathalie van Hofwegen, zelfstandig ondernemer in office- & marketingsupport, waarvoor ze met New Sales Company samenwerkte aan de promotiecampagnes van nieuwbouwwijk ‘De Blaricummermeent’ en ‘Nieuwbouwkompas Soesterberg’.

Terwijl de zon uitbundig schijnt, loopt het sfeervolle terras van het Blaricumse restaurant ‘Rust Wat’ langzaam vol. Gerust wordt er echter niet: voor de tweede editie van ‘Klant in de spotlight’ interviewt New Sales Company’s Sales & Marketing Manager Nathalie Hagenstein dit keer haar voornaamgenoot.

Nathalie van Hofwegen heeft haar eigen bureau in office- & marketingsupport, Nathalie office- & marketingsupport voor nieuwbouwprojecten, en was samen met New Sales Company verantwoordelijk voor de online campagnes van nieuwbouwwijk ‘De Blaricummermeent’ en ‘Nieuwbouwkompas Soesterberg’. Al snel worden twee dingen duidelijk: 1) het eten hier is verrukkelijk, maar vooral 2) het plezier en de gedrevenheid die Nathalie voelt voor haar vak spat van haar en haar antwoorden af.

INTERVIEW

Hoeveel ervaring heb jij in de (online) marketing?
“In 2010 ben ik als ZZP’er begonnen, maar daarvoor heb ik al de nodige werkervaring opgedaan. Na mijn opleiding heb ik bij een televisieproductiemaatschappij, Hogeschool Utrecht en voor het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) in Crailo gewerkt. Ook heb ik de opleidingen Middle Management, Personeelsmanagement, Communicatiem, een cursus New Media Management en de Leerlijn Nieuwbouw met een module marketing voor nieuwbouw gevolgd.”

Wat vind je zo interessant aan dit werk, en specifiek De Blaricummermeent & Nieuwbouwkompas Soesterberg?
“Het werk is met name coördinerend. Ontwikkelaars, makelaars, gemeenten: alle partijen hebben iets te communiceren over De Blaricummermeent en de nieuwbouwontwikkelingen in Soesterberg. Dat is mooi, want ik ben een verbinder, dus het klantcontact is voor mij het leukst. Voor deze nieuwbouwprojecten vond ik het interessant erachter te komen wat de klanten willen. Waarom willen ze verhuizen? Wat zoeken ze dan in een nieuw huis of nieuwe wijk? De klant vertelt zijn of haar verhaal, ik weet uit alle nieuwbouwprojecten te adviseren waar de klant moet zijn. Voor Blaricum heb ik het hele traject meegemaakt, van het ontpachten van de boeren op het land waar de wijk zou komen tot het opstellen van een masterplan. Mensen hebben vaak niet door wat er voorafgaat aan het realiseren van een nieuwbouwwijk. Ik vind het mijn taak om zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk uit te leggen wat er gebeurt en wat er gaat gebeuren.”

“Het aanvoelen waar de pijnpunten zitten. Dat vind ik juist interessant.”

Wat zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden voor gemeenten ten aanzien van gebiedspromotie?
“De gevoeligheid. Dat geldt niet alleen voor online marketing, maar bij alle communicatie vanuit de Gemeente over nieuwbouwprojecten.
Niemand wil graag een bosrijk of heidegebied verloren zien gaan en al helemaal niet als het dichtbij hun woonbeleving komt. Het is heel lastig mensen in te laten zien dat het een verbetering van de omgeving kan worden. Zo stonden we aan de vooravond van de woningcrisis in 2008 in Blaricum op een weidegebied met een paar impressies te roepen dat het heel mooi wordt, maar mensen zien het dan echt niet. En dat is ook logisch. Nu is het bijna klaar en het is een prachtwijk geworden. Als verbinder probeer ik het dan ook te benaderen vanuit de (potentiële) koper.”

Wat was het voornaamste verschil tussen de projecten in Soesterberg en die in Blaricum?
“In Blaricum word ik door de gemeente ingehuurd voor één locatie. Meer dan 30 ontwikkelaars hebben woningen gerealiseerd en elke ontwikkelaar is vrij in welke makelaar hij kiest. In piektijden waren er soms wel 5 a 6 projecten in de verkoop. Het is nu het laatste staartje dat vorm moet krijgen. Voor Soesterberg werkte ik in opdracht van de gemeente, provincie, ontwikkelaars én Hart voor de Heuvelrug, met vijf nieuwbouwprojecten verspreid over Soesterberg. Daarvoor ben ik veel meer bezig met het promoten van het gebied en het dorp. Die moeten een kwaliteitsimpuls krijgen. Vooral het dorp, dat was versnipperd. Door de komst van 1000 nieuwbouwwoningen en aanpassingen aan de hoofdplanstructuur wordt het straks één geheel.”

“Een potentiële koper moet direct bij een plaatje een klik voelen. Het moet tot de verbeelding spreken.”

Wat is het grootste frustratiepunt en het grootste pluspunt in werken voor gemeenten?
“Het leukste is dat je mensen heel goed moet kunnen informeren over alles. Dat is heel breed, je moet eigenlijk overal vanaf weten. Ik ben op zo’n moment het overkoepelende en verbindende aspect. Je moet met alles rekening houden, in het begin is er nog niets te zien, dan is het lastig mensen mee te krijgen. Als iemand vanaf een plaatje moet gaan kopen, is de uitdaging dat inzichtelijk te maken. De ontwikkelaar wil natuurlijk alleen verkopen, dus die is lang niet zo uitgebreid in zijn informatie. Ik kan onafhankelijk en volledig informeren. Een makelaar zal niet vertellen dat zijn concurrent soortgelijke woningen gaat bouwen, die over twee maanden in de verkoop gaan. Zij hebben ook geen overzicht van het hele gebied. Wel vaak een globaal, maar geen volledig overzicht, zoals ik dat wel heb vanuit de gemeente. De makelaar en gemeente zijn twee werelden die elkaar nodig hebben, maar die ook kunnen botsen. Daar zit ik dan tussen, ik moet strategisch aanvoelen waar de pijnpunten zitten. Dat vind ik juist interessant.”

Een frustratiepunt is dat er soms beslissingen buiten het bureau om genomen moeten worden. Daar zij dan veel mensen mee gemoeid, waardoor het beslistraject lang wordt. Het is een politiek spel, logisch, maar ik ben meer van de duidelijkheid.”

Op welke gebieden werk je samen met externe bureaus?
“Ik schakel onder andere externen in voor online media-inkoop, grafische vormgeving en de langere teksten. Dat coördineer ik, allemaal vanuit de boodschap die de gemeenten hebben opgesteld.”

Voor dat externe gedeelte werk je intensief samen met New Sales Company. Hoe zou je de samenwerking omschrijven?
“New Sales Company heeft het klantcontact hoog in het vaandel staan. De mensen zijn geïnteresseerd en denken tot in de puntjes mee. Het idee om het kompas van het Nieuwbouwkompas op de website en in online campagnes mee te laten draaien, kwam bijvoorbeeld van Nathalie Hagenstein. New Sales Company denkt dus verder dan alleen het hoognodige, dat is heel prettig, want de wereld van online marketing was voor mij destijds, toen wij onze samenwerking startten, toch nog redelijk nieuw.”

Wat hebben jullie samen bedacht voor beide campagnes?
“Voor Blaricum hebben we een Facebook-pagina opgetuigd en een online campagne samengesteld. Met New Sales Company zijn we om de tafel gaan zitten over wat in te zetten aan online kanalen. We kwamen uit bij display – ik heb een bannerset laten maken met de beelden die ik graag terugzag – en Facebook. Met Facebook bereik je op een laagdrempelige manier een grote doelgroep, iedereen heeft wel iemand die op Facebook zit. Met display komen geïnteresseerden in een belangstellendenbestand, en zo ontvangen ze de nieuwsbrief. New Sales Company nam de inkoop van de online advertising uit handen en maakte vervolgens een wekelijkse rapportage om te kijken waar er moest worden bijgestuurd.”

Welke vormen van content gebruik jij het liefst voor het communiceren met je doelgroep?
“Beeldmateriaal. Beelden zeggen meer dan woorden. Een potentiële koper moet direct bij een plaatje een klik voelen. Het moet tot de verbeelding spreken. Dat luistert nauw, want dat is voor iedereen anders. In Blaricum hebben we dat gedaan door vijf tegenstrijdige woningen uit te lichten: één met een plat dak, één met een rieten dak… Dit alles om het zo breed mogelijk te maken.”

Wat is jouw advies aan andere communicatie/marketing medewerkers bij gemeenten als het gaat om online advertising?
“Schiet niet met los hagel. De customer journey van een nieuwbouwwoning bedraagt ongeveer 14 maanden, waarvoor een paar merkschoenen bijvoorbeeld twee maanden staat. Er komt heel veel kijken bij nieuwbouwprojecten, daar hebben de meeste mensen geen notie van. Dat begint met het ontpachten van boeren, het opstellen van richtlijnen, nadenken over hoe ervoor te zorgen dat de wijk straks een samenhangend geheel is, terwijl er met zoveel verschillende architecten wordt gewerkt, je moet rekening houden met verkeer, met natuur… Daarom kan een project zomaar 15 jaar duren. Je moet die touch points over die 14 maanden goed benutten. Die touch points stel je per project vast. Senioren benader je anders dan starters. Dat is voor iedereen anders, maar dat maakt mijn vak juist zo dynamisch.”

Je bent nu bezig met het opzetten van een B2B campagne voor het ‘Bedrijvenpark’. Wat is het grootste verschil volgens jou tussen B2B marketing en B2C marketing?
“Bij B2C op het gebied van wonen is het gemakkelijker om mensen aan te trekken. Iedereen moet immers wonen. Voor B2B is dat een ander verhaal. Want hoe vind ik een directeur die een nieuw bedrijfspand wil laten bouwen? Dat is een heel andere doelgroep, die je op een heel andere plek moet zoeken. Dat is de uitdaging. Met New Sales Company hebben we bedacht hoe we dat zouden kunnen doen. Aan mij die ideeën nu te vertalen naar een marketingplan en te kijken hoe we dat uit kunnen rollen.”

Nu deze projecten (bijna) zijn afgerond: voor welk project zou jij nog willen werken?
“Crailo, een nieuwbouwproject met wonen en bedrijvigheid op een voormalig kazerneterrein tussen Hilversum en Bussum zou ik ook graag helpen. Ik heb er gewerkt toen ik voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) werkte, dus ik ken het gebied goed. De locatie is prachtig: heel centraal in het Gooi, je bent zo in Amersfoort, Utrecht en Amsterdam. Tegelijkertijd zit je in de prachtige natuur met bossen en hei. Ik kan voor deze regio veel ervaring meenemen. Blaricum ligt tenslotte op steenworp afstand!”