Klant in de spotlight:
Joods Cultureel Kwartier

New Sales Company - Joods Cultureel Kwartier - Madieke en Iris

Voor de nieuwe ‘klant in de spotlight’ strijken we neer in Restaurant Plantage in Amsterdam. Bij binnenkomst zijn we onder de indruk van de prachtige architectuur van dit monumentale pand waar vroeger onder andere Jiskefet, Buitenhof, Holland Sport, Pauw & Witteman en De Wereld Draait Door zijn opgenomen.

Tegenwoordig is deze locatie het decor voor programma’s als Zomer met Art en RTL Late Night. Toeval of niet, vandaag zijn wij hier gekomen voor de opnames van een belangrijk video-item, namelijk ‘De klant in de Spotlight van New Sales Company’.

IRIS TZUR, SENIOR ONLINE MARKETEER

We nemen plaats in het restaurant en hebben een uitzicht op de vogels van de oudste dierentuin van Nederland, Amsterdam Artis. Bij ons aan tafel zit Iris Tzur, sinds maart dit jaar Senior Online Marketeer bij het Joods Cultureel kwartier. Iris werkt met ons samen voor onder andere de online promotie van de tentoonstellingen ’Amsterdam Diamantstad” en “Eli Content” die eerder dit jaar zijn geopend voor publiek.

Als lunchgerecht kiezen we uiteraard Shakshouka. Dit gerecht werd door Tunesische Joden naar Israël gebracht tijdens de immigratiegolf van Joden uit Arabische landen. Voor Iris is Shakshouka haar favoriete gerecht en ze legt graag aan ons uit hoe we dit gerecht volgens de aloude tradities moeten eten.

INTERVIEW

Iris, hoe ben jij bij het Joods Cultureel Kwartier terechtgekomen?
Voordat ik bij het Joods Cultureel Kwartier terecht kwam was ik actief als interimmer bij Rutgers, kenniscentrum voor seksualiteit. Toen de vacature bij JCK voorbij kwam hoefde ik niet lang na te denken. Ik vond de functie heel erg bij mij passen. Ik ben namelijk geboren en getogen in Amsterdam, ben Joods (en half Israëlisch) en heb cultuurwetenschappen en kunstgeschiedenis gestudeerd, naast internationale communicatie. Daarnaast heb ik vroeger als gids in Amsterdam gewerkt wat ik altijd heel leuk vond om te doen. Bij het JCK komen al deze aspecten samen en daarom is het de ideale job voor mij.

Wat vind je zo bijzonder aan het Joods Cultureel Kwartier (JCK)?
Het leuke aan het JCK is dat er vijf verschillende musea zijn met mooie tentoonstellingen. Hierdoor is er elke dag wel een evenement. Er gebeurt ontzettend veel.

Hoe ziet jullie Marketingcommunicatie team eruit?
“Wij zijn met 5 marketeers op de afdeling, bestaande uit een Manager Marketing Communicatie, een senior medewerker communicatie, een content creator, een medewerker marketing, sales en toerisme en twee stagiaires. Ik ben verantwoordelijk voor het online gedeelte, waarbij ik de strategie bepaal en deze uitvoer.”

Wat zijn belangrijke uitdagingen voor jou als online marketeer?
“De belangrijkste uitdaging is om ervoor te zorgen dat online een plekje krijgt in de totale strategie. Traditioneel gezien gaat er nog steeds veel meer budget naar offline dan naar online.

We verschuiven de budgetten wel meer en meer naar online. Onze organisatie raakt namelijk steeds meer overtuigd van het feit dat deze verschuiving plaats móet vinden, al is dit wel een proces waar veel tijd overheen gaat.”

Kun je eens wat voorbeelden noemen?
“Het zijn voornamelijk de quick wins waar ik dit jaar mee bezig ben. Zo zijn we bezig met een tool om online data te verzamelen en te analyseren. Dit is natuurlijk heel waardevol, maar neemt ook gelijk een hap uit het budget.

We kunnen daarnaast ook veel winst behalen door onze e-mailmarketing beter te segmenteren. Hiervoor moeten we de basis op orde hebben, zoals onze data, de customer journey en het samenstellen van persona’s. Iets waar ik nu middenin zit.”

Wat zijn belangrijke uitdagingen voor jullie complete marketingafdeling?
“Het merk JCK is nog vrij nieuw. Sinds 2012 vallen het Joods Historisch Museum, de Portugese Synagoge, de Hollandsche Schouwburg en het Nationaal Holocaust Museum onder het JCK. Wat ik hoor en zie is dat er heel veel mensen niet weten dat al deze locaties onder het JCK vallen.

Ik ben hier meteen mee aan de slag gegaan door op de website beter te communiceren welke locaties we hebben. Je ziet het nu in één oogopslag.

Verder heb ik een corporate video te laten maken die laat zien wie we zijn. Ik had hier weinig budget voor dus ik heb een vlogger gevraagd dit op een vernieuwende en laagdrempelige manier te doen. Samen met haar cameraman van MTV heeft zij een snelle en kwalitatieve video gemaakt die een breder publiek aantrekt. Ik wil onze doelgroepen hiermee op hun eigen kanalen aanspreken.

Een andere uitdaging is om met verschillende afdelingen samen te werken. Zo hebben wij bijvoorbeeld de afdeling development die zich focust op fondsenwerving en de werving van “vrienden”. Vrienden van het JCK zijn mensen die jaarlijks een bedrag sponsoren en in ruil daarvoor bepaalde privileges krijgen. Eén van de uitdagingen is om de jongere doelgroep aan te spreken en te enthousiasmeren om “vriend” te worden van het JCK.”

Hoe speel je met online daarop in?
“Het samenwerken komt steeds beter op gang en ook op het gebied van online communicatie zie ik dat het steeds duidelijker wordt in de rest van onze organisatie. Er wordt steeds meer ingezien dat je online moet implementeren in je strategie.”

Hoe is de verhouding tussen vaste tentoonstellingen en tijdelijke tentoonstellingen?
“Wij besteden met name aandacht aan de tijdelijke tentoonstellingen. Dit komt omdat hier een bepaald budget voor gealloceerd wordt dat we in kunnen zetten voor de promotie. Dit bedrag is vaak hoger omdat externe fondsen hier budget voor beschikbaar stellen.

Toch trekken de vaste collecties wel behoorlijk wat bezoekers. Het kindermuseum heeft bijvoorbeeld voor een groot deel een vaste collectie. Ook groepen die ons bezoeken voor educatieprogramma’s komen op de vaste collectie af, bijvoorbeeld in het holocaust museum.”

Wat is voor jullie een succesvolle tentoonstelling geweest?
“In de tijd dat ik bij het JCK werk was de Kabala tentoonstelling zeer succesvol. Deze ging over de Joods Mystieke leer. Het was een grote tentoonstelling met een grote opening met 700 mensen en werd ook heel goed ontvangen bij het jongere publiek. Ik vond het zelf een goede mix tussen feiten over eeuwenoude rabbijnen, werken van moderne kunstenaars, zoals Marc Chagall en populaire cultuur. Madonna en David Bowie werden bijvoorbeeld geïnspireerd door de Kabbala.”

Hoe gaan jullie om met bezoekers die foto’s willen nemen, bijvoorbeeld voor social media?
“Sinds dat ik hier werk heb ik nog niet meegemaakt dat het niet is toegestaan om foto’s te nemen in de tentoonstellingsruimten. We willen juist graag aan de slag met User Generated Content. Mensen nemen namelijk veel foto’s van onze gebouwen. Het lijkt mij erg leuk om eens in de zoveel tijd de mooiste foto die door één van onze bezoekers is genomen te re-posten.

In de tentoonstellingsruimten zouden we graag meer faciliteiten willen hebben om User Generated Content aan te moedigen. Echter kunnen we de ruimtes niet zomaar anders of beter indelen. Hier zijn veel mensen bij betrokken geweest en er spelen andere belangen mee. Wel is het interessant om eerder aan te haken bij de totstandkoming van een tentoonstelling. Zo kunnen we aan het begin van het proces onze stem inbrengen.”

Hoe is de samenwerking met andere Amsterdamse musea?
“Er zijn een aantal overleggen, bijvoorbeeld het MOAM overleg. Dit is een overleg tussen Marketing Managers van de Amsterdamse musea. Verder vond ik de museum high tea die door jullie was georganiseerd erg leuk en interessant, omdat er veel ruimte was om te netwerken en ideeën uit te wisselen. Dit vond ik super waardevol en ik zou het mooi vinden als we dit verder kunnen uitbouwen.”

Wie zien jullie als je grootste concurrent?
“Ik zie andere musea niet zozeer als onze concurrent. Als je naar een museum wil kun je natuurlijk ook naar andere musea gaan, maar wij concurreren eigenlijk eerder met alle vormen van vrijetijdsbesteding.

De jongere doelgroep heeft namelijk veel aanbod om invulling te geven aan zijn vrije tijd, zoals een bioscoopbezoek of een evenement. Mensen hebben maar weinig tijd en dus moeten wij ervoor zorgen dat ze JCK kiezen als vrijetijdsbesteding.

Voor de oudere doelgroep is dit anders. Zij hebben meer tijd en een grotere interesse om iets op cultureel gebied te doen. Zij gaan minder naar de bioscoop of naar events.

Verder hebben wij een uitgebreide USP, want als je iets over de Joodse Cultuur of Joodse geschiedenis in Amsterdam wilt weten, dan ga je eigenlijk automatisch naar één van onze locaties.”

Op welke vlakken werken jullie samen met externe bureaus?
“Op het gebied van website bouw, ontwerpers, filmmakers, foto- en videograven en met mediabureaus zoals jullie.”

Hoe ziet de samenwerking met New Sales Company eruit?
“Met Nathalie hebben we een corporate retargeting campagne opgezet. Deze loopt nu een half jaar en willen we door laten lopen met steeds een iets andere uiting. Verder hebben we een samenwerking voor de promotie van twee tentoonstellingen op Facebook en wordt een video gemaakt van de tentoonstelling die vrijdag is geopend. Hier gaan we video-ads voor maken.”

Wat vind je van de samenwerking met New Sales Company?
“De samenwerking bevalt heel goed. De mensen bij New Sales Company hebben goede ideeën en reageren erg snel als er iets geregeld moet worden. De campagnes lopen nog maar de resultaten lijken goed. Er zijn daarnaast goede bannersets gemaakt. Ik ben heel tevreden.

Als er in de toekomst meer budget vrijkomt voor online, zou ik graag een grotere campagne willen voeren met meer verschillende soorten Ads en daarmee op meer kanalen adverteren waar de doelgroep zich bevindt.”