Dit is hoe je de bijloopregeling nog succesvoller laat zijn

Dealerbedrijven worden in hun business vaak gesteund met campagnes vanuit de importeur. Dit staat ook wel bekend als de bijloopregeling. De importeur betaalt dan 100% of 50% bijloop voor het aanhaken op de landelijke campagne.

Om de bijloopregeling echt succesvol te laten zijn is een lokale vertaling van die landelijke campagne essentieel. “De gezamenlijke ambitie is een uniforme (landelijke) campagne met lokale herkenbaarheid” zegt Robin van Tilburg, marketingcoördinator bij New Sales Company in gesprek met automotive-online.

Hoe zorg je dat een landelijke marketingcampagne van een nieuw model ook regionaal aanslaat? Over die vraag buigt campagnebureau New Sales Company zich namens dealerbedrijven als Dekkerautogroep en Autobedrijf Van den Udenhout en organisaties als Jaguar Land Rover en Bosch Car Service.

“De dealer verkoopt zijn auto’s altijd in haar eigen rayon”, vertelt Van Tilburg. “In samenspraak met onze opdrachtgevers maken wij een regionaal plan van aanpak en bekijken we, op basis van de campagnedoelstellingen, wat de meest interessante kanalen zijn om de doelgroep te bereiken.”

Regionaal adverteren op landelijke websites is key

Om individuele dealers te kunnen bedienen, werkt New Sales Company met een regionale mediastrategie. Zowel online als offline. Dit is heel belangrijk binnen de autosector, omdat voorkomen moet worden dat dealers elkaar in de weg gaan zitten. Van Tilburg: “De meeste dealers weten ‘offline’ wel hoe ze een lokale strategie moeten doorvoeren, maar online wordt dit toch vaak als lastiger ervaren.“

Door het toepassen van geotargeting, waarbij de locatie of postcode van de internetgebruiker geanalyseerd wordt, weet New Sales Company ook online in welke regio de bezoeker zich bevindt. Aan de hand van deze informatie worden banners op landelijke websites vertoond waar de doelgroep aanwezig is, enkel aan mensen binnen het verzorgingsgebied.

Van Tilburg: “Voor iedere campagne stellen we een specifieke whitelist op met websites waarvan wij denken dat daar de juiste doelgroep zit. Denk aan autoweek.nl, automotive-online.nl, autovisie.nl, autoblog.nl, nu.nl, AD.nl, maar ook op sterke lokale nieuwstitels. Daarnaast zullen we het verkeer ook via dit kanaal blijven retargeten.”

Optimalisatie door specialisten

Als klanten voor het eerst bij het marketingbureau komen wordt er gezamenlijk een plan van aanpak opgesteld. Binnen het budget van de klant wordt er daarna alles aan gedaan om het gestelde doel te bereiken.

New Sales Company analyseert het resultaat op de verschillende kanalen (zoals Facebook, LinkedIn en Google) en voert direct optimalisaties door. Van Tilburg: “Wij hebben op elk vlak een specialist die de campagne continu in de gaten houdt en bijstuurt. Dit doen wij zowel op basis van strategie als creatieve invulling.”

Marketing en sales integraal laten samenwerken

Met meer dan tien jaar ervaring in de branche is New Sales Company een ervaren speler die weet wat ze doet. Het bureau biedt naast zijn online activiteiten ook de mogelijkheid om een persoonlijk contactmoment met de doelgroep te maken. Van Tilburg: “Leadopvolging is een belangrijk onderdeel binnen onze strategie. Het moet op de juiste manier én op het juiste moment gebeuren. Wij zien dat soms de vaardigheden ontbreken of er niet altijd focus op is en bieden dan ook een dedicated telemarketingspecialist die de leads snel en professioneel opvolgt.”

Met deze kennis zet New Sales Company in op een integrale marketing- en salesstrategie. Het bureau werkt daarvoor met uitgebreide klantteams, waarbij de verschillende afdelingen intensief met elkaar samenwerken. Door het uitwisselen van kennis en informatie streeft het bedrijf naar één overheersend doel; maximaal resultaat. Van Tilburg: “Goede zaken worden nooit door één persoon gedaan. Ze worden gedaan door een team van mensen.”