Klant in de spotlight: Dekkerautogroep

In deze rubriek trekken onze accountmanagers het veld in om één van onze klanten in de spotlight te zetten. Vandaag is het de beurt aan Ank Dekker, verantwoordelijk voor de marketing bij het gelijknamige familiebedrijf. Dekkerautogroep is met 8 vestigingen dé Forddealer in Noord Holland.

We strijken neer bij Grand café Novels, midden in het centrum van Zaandam. Buiten lijkt, qua temperatuur, de winter al begonnen, maar het is vandaag wederom een prachtige, zonovergoten dag. Tijd om weer een nieuwe klant in het zonnetje te zetten!

INTERVIEW

Dekkerautogroep is een echt familiebedrijf. Hoe is het allemaal begonnen?
“In 1923 begon het bedrijf als fietsenwinkel. Langzaam maar zeker werden er ook auto’s gerepareerd en verkocht. Ford Zaandam werd geboren. In de jaren 50 is mijn vader bij dit bedrijf begonnen als autoverkoper. Als snel bleek hij het verkopen in de vingers te hebben, want als topverkoper groeide hij door tot verkoopleider en uiteindelijk tot directeur.”

Hoe is jouw vader uiteindelijk eigenaar geworden?
“Ondernemend als hij was wilde hij graag meer aandelen hebben en dat was soms best een uitdaging. Als klein kind gingen we een keer op vakantie naar de Veluwe. Wij hadden een geweldige tijd en vermaakten ons samen met mijn moeder in de speeltuin. Mijn vader was ondertussen bezig met de onderhandelingen over de aandelen. Uiteindelijk is hij erin geslaagd om directeur-grootaandeelhouder te worden.”

“Op één avond zorgde dit voor 200 vrouwen in de showroom die geen klant waren.”

 

Hoe ben jij in het bedrijf terecht gekomen?
Ik ben begonnen als psychiatrisch verpleegkundige. Hier heb ik heel veel met mensen gewerkt en heb ik veel geleerd. Rond mijn 25ste merkte ik dat ik het werk niet leuk meer vond. Mijn vader had toen een vacature op de werkplaatsreceptie en vroeg aan mij of ik dit, al dan niet tijdelijk, wilde doen. Hier ben ik op in gegaan en ben nooit meer weg gegaan.

Hoe is het om als jonge vrouw in een mannenwereld te gaan werken?
Nou, ik moest vooral heel erg wennen aan de overstap van de zorg naar de commerciële wereld. Ik kwam ineens in aanraking met een ander type mens. Bijvoorbeeld mensen die wilden onderhandelen over de prijs en ook mensen die niet betaalden. Dat was ik helemaal niet gewend in de zorg. Daarnaast is er bij mannen toch wel vaak een vooroordeel over de combinatie van vrouwen met auto’s en techniek.

Noem eens een voorbeeld?
“Haha. Er kwam destijds een man aan de balie die niet wist hoe de achterbank omhoog ging om de leuning in te klappen. Ik vertelde hem dat er een lipje onder de zitting zat die je eerst omhoog moet trekken en zei dat ik wel even mee zou lopen. Hij wilde echter persé dat ik een monteur met hem mee stuurde. Toen ik toch met hem mee ben gegaan en het probleem voor hem oploste werd ik behoorlijk raar aangekeken.”

“Vroeger zag je mensen gemiddeld 3 tot 4 keer in de showroom. Nu gebeurt dat zelfs minder dan één keer.”

 

Wat is jouw rol?
“Ik ben samen met een aantal collega’s verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Ik bespreek de strategie met hen, organiseer evenementen, draai campagnes, beheer de huisstijl en de Social Media van Dekkerautogroep.

Mijn kracht zit hem met name in dingen regelen. Dat vind ik heerlijk om te doen. Zo heb ik een concept ontwikkeld voor een LadiesNight bij ons in de showroom. Hier heb ik de vrouwen uitgenodigd van de mannen die bij ons een auto hebben gekocht. En die mochten ook een vriendin meenemen. Op één avond zorgde dit voor 200 vrouwen in de showroom die geen klant waren.

Tijdens deze avond organiseerden wij verschillende workshops. Hierbij moet je denken aan autobanden verwisselen, achteruit inparkeren, maar ook een workshop nagels lakken. Het gebak werd gesponsord door de plaatselijke banketbakker. Super leuk!

Jullie zijn nog steeds een familiebedrijf. Waar zie je dit het beste in terug?
“Mijn vader heeft nog steeds de dagelijkse leiding in het bedrijf en mijn twee zoons zijn ook actief in de autowereld en in het bedrijf. Maar het belangrijkste vind ik dat we ons één grote familie voelen met al onze medewerkers én onze klanten.

Wat maakt Dekkerautogroep onderscheidend?
“Wij zijn onderscheidend in flexibiliteit en persoonlijke benadering richting onze klanten. We kennen elkaar echt allemaal. Ik werk hier nu 30 jaar en een mooi voorbeeld vind ik ons contact met een van onze klanten. Deze is op leeftijd en mocht niet meer auto rijden. Hij moest dus zijn auto inruilen en dat wilde hij persé bij mij doen. Ik ben natuurlijk geen autoverkoper, maar heb die meneer wel geholpen. Een week later kwam hij langs met zijn zoon om een bos bloemen te brengen.”

Wat staat er nog meer op de planning?
Wij groeien mee met alle ontwikkelingen in Autoland en willen dé Mobiliteitspartner zijn in Noord-Holland.

Hoe zorg je er als marketingafdeling voor dat klanten terug blijven komen?
Wij organiseren veel voor onze klanten, LadiesNights, gratis inspecties, evenementen, nieuwsbrief, e-mails etc. zo houden wij veel contact met onze klanten.

“Wij chatten, mailen en sms’en tot 22:00 uur ’s avonds met de klant.”

 

Hoe ziet de samenwerking met andere Ford-dealers en de importeur in Nederland eruit?
Wij hebben een goede samenwerking met Ford Nederland en met de andere Forddealers in het land. Dit is belangrijk om een goede strategie te bepalen, dit heeft veel voordelen voor alle dealers.

Hoe ziet de toekomst van de traditionele dealer eruit?
Ik denk dat in de aankomende tijd veel elektrische auto’s gaan rijden, ook Ford heeft straks prachtige modellen en er zal heel veel online gaan plaatsvinden. Wellicht wordt de auto online gekocht en afgeleverd aan huis. Dit zal er in de toekomst voor gaan zorgen dat er mogelijk vestigingen zullen sluiten, maar op andere grote vestigingen juist een ruimere service geboden wordt.

Is de grote uitdaging nog steeds om mensen de showroom in te krijgen?
Nee, dit is niet meer zo. Vroeger zag je dat mensen gemiddeld 3 tot 4 keer in de showroom kwamen om een nieuwe auto te kopen. Mensen kwamen eerst kijken welke modellen er waren, vervolgens om een proefrit te maken en met de adviseur te praten over de specificaties, daarna kwamen ze om te onderhandelen en nog een keer om de auto op te halen.

Als iemand nu in de showroom komt is er vaak voor 90% al besloten om een auto te kopen, nietwaar?
Klopt, nu gebeurt dat zelfs gemiddeld maar één keer. De klant weet precies wat hij wil hebben wanneer hij de showroom inloopt. Mensen lezen alles online. Wij moeten er dus voor zorgen dat de klant op onze website komt, daar alle informatie vindt die hij zoekt en zelf zijn auto kan samenstellen. In de showroom gaat het vooral om de laatste fase van de aankoop, wellicht de kleur nog even bekijken, een proefrit maken en over de prijs van de inruilauto onderhandelen.

Wat doet Dekkerautogroep eraan om goed online aanwezig te zijn?
Wij doen er alles aan om goed vindbaar te zijn online. Ik vind het belangrijk dat mensen direct vinden waar ze naar op zoek zijn en daarom hebben we veel energie gestoken in een duidelijke en goed overzichtelijke website. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we ook via onze online kanalen op een persoonlijke manier communiceren met onze klant.

Zo chatten, mailen, bellen en sms’en wij bijvoorbeeld 7 dagen in de week tot 22:00 uur ’s avonds, met de klant. Ons doel is om zo snel mogelijk te reageren. We willen niet alleen tijdens kantoortijden beschikbaar zijn, want onze klant is ook na zijn of haar werktijd actief. Wanneer wij de volgende dag pas reageren gaat er teveel tijd overheen en is men het enthousiasme kwijt.

Welke online kanalen zetten jullie in en waarom?
Om onze naamsbekendheid te verhogen en traffic te realiseren hebben we diverse bannercampagnes lopen via New Sales Company. Verder adverteren we op Google, in de huis aan huis bladen, in ondernemerskranten, sturen DM’s en mailingen uit en hebben wij Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube.

Jullie werken sinds 2015 samen met New Sales Company. Hoe ervaren jullie deze samenwerking?
De samenwerking heeft voor ons een grote waarde. Wij krijgen duidelijke rapporten van de gedraaide campagnes. Ook het snelle schakelen en de goede begeleiding door Nathalie en haar team ervaar ik als zeer positief.

Ik ben erg tevreden over de resultaten en we hebben de volgende bannercampagne al klaarstaan bij New Sales Company.