Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing?

Leadgeneratie, content marketing, inbound marketing, outbound marketing, funnel marketing, data driven marketing en growth marketing (hacking). Dit zijn zomaar even een aantal begrippen waar je als marketeer regelmatig mee om je oren geslagen wordt. Maar wat betekenen deze termen nou eigenlijk en moet je met al deze onderwerpen actief aan de slag?

Om daar achter te komen gaat onze collega Robin van Tilburg op zoek gaan naar de betekenis van al deze termen. Zijn ze allemaal verschillend? Zit er een overlap in? Of betekenen sommige begrippen eigenlijk gewoon hetzelfde, maar worden ze anders genoemd?

In deze serie blogs zoekt Robin het voor je uit en probeert hij antwoord te geven op al deze vragen.

Auteur: Robin van Tilburg  |  Geplaatst op: 11 februari 2021  |  Bijgewerkt op: 11 februari 2021

Het begrip Inbound Marketing

Om een goede analyse te maken over leadgeneratie ben ik gewoon gaan Google-en. Wat mij opvalt als ik diverse websites lees, is dat er best aardig wat nuanceverschillen zijn in de omschrijvingen van de begrippen. Daarom kies ik degene waarvan ik denk dat ze het meest helder zijn. Mocht je het liever zelf uit willen zoeken, dan help ik je een handje door de links naar Google te plaatsen.

Wikipedia geeft aan dat het begrip ‘inbound marketing’ is bedacht door de oprichters van de Amerikaanse softwareontwikkelaar HubSpot en komt met de volgende beschrijving:

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen. Het gaat erom gevonden te worden door relevante, waardevolle content te maken, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing. En onder content verstaan we natuurlijk niet alleen geschreven tekst, maar ook foto’s, video’s, infographics, podcasts en ga zo maar door.

 

Wat mij bij het lezen van deze betekenis bezig houdt is de vraag: Als inbound marketing bedoeld is om via het creëren en het verspreiden van relevante content, nieuwe leads of klanten binnen te krijgen, waarom heet het dan geen content marketing? Of zijn deze twee begrippen eigenlijk gewoon hetzelfde?

Tijd dus voor een onderzoek!

Oké, ik snap dat je waardevolle content moet creëren om vindbaar te zijn, bijvoorbeeld in Google. En ik geloof oprecht dat 90-95% van alle aankopen tegenwoordig via de zoekmachines komen. Ook in de B2B wereld.

En om hoog in de zoekmachines te komen heb je content nodig. Dit moet natuurlijk wel echt waardevolle content zijn. Het algoritme van Google is tegenwoordig zo geavanceerd dat simpelweg 15 keer een zoekterm op je pagina plaatsen (al een tijdje) niet meer werkt. Het komt de leesbaarheid van de pagina niet ten goede, waardoor mensen afhaken. Google ziet dat ook en waardeert jouw pagina daardoor lager.

Jouw stuk tekst moet dus echt iets bijdragen. Een gouden regel lijkt steeds meer: als je de optimale ervaring biedt voor je gebruikers, biedt je ook de optimale ervaring voor Google. Wat automatisch betekent dat jouw content hoger ‘geranked’ wordt en beter vindbaar is.

Nu het belang van waardevolle content is afgevinkt, ben ik nog steeds op zoek naar het verschil tussen content marketing en inbound marketing. Betekent dat het maken van waardevolle content het enige is wat je moet doen als je met ‘inbound marketing’ bezig wilt zijn? Dan zou je toch zeggen dat je net zo goed de term ‘content marketing’ kunt gebruiken?

Laten we dan eerst maar eens gaan kijken wat er wordt verstaan onder de term ‘content marketing’. Terug naar Wikipedia!

De betekenis van content marketing volgens Wikipedia

Wikipedia geeft de volgende uitleg over het begrip content marketing:

Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.

Meestal proberen marketeers met contentmarketing aan branding te doen, al kan het ook gebruikt worden om meer direct klanten aan te trekken en te behouden. In tegenstelling tot traditionele reclame, tracht een onderneming of marketingbureau met contentmarketing geen diensten of producten te verkopen, maar consumenten informatie of advies te geven en op die manier vertrouwen of gezag op te bouwen. Afhankelijk van het precieze streefdoel, wordt de content gratis aangeboden of (deels) achter een paywall bewaard.

Huh?  Maar dat is toch precies hetzelfde als inbound marketing?

Eigenlijk zijn deze twee termen dus vrijwel identiek aan elkaar, toch? Maar waar zit hem het  verschil dan toch in? Het heeft me ongeveer een halve avond gekost om toch achter de verschillen te komen. En ik kan je zeggen het was niet makkelijk. De twee termen lijken namelijk behoorlijk veel op elkaar! Maar ik ben eruit. Komt ie!

Het verschil tussen content marketing en inbound marketing

Mijn conclusie komt er eigenlijk op neer dat het verschil tussen de twee termen vooral draait om de mindset. Content marketeers vinden het belangrijker om thought leadership te creëren. Dit doen ze door op een continue basis steeds weer nieuwe, frisse, waardevolle content te creëren, waardoor het merk autoriteit opbouwt. Mensen komen steeds weer in aanraking met het merk, waardoor het merk in het brein van de (potentiële) klant wordt geprint.

Content marketing heeft in veel mindere mate een leadgeneratie als doel. En daar zit volgens mij het belangrijkste verschil met inbound marketing. Bij inbound marketing draait het, net zoals bij content marketing, namelijk ook om het creëren van waardevolle content, alleen het doel is veel meer om op een duurzame manier conversie te realiseren. Inbound marketeers passen dus de strategie van content marketing toe, maar met het doel om leads te genereren.

Om leads te genereren moet er bij een inbound marketing strategie, net zoals bij leadgeneratie, een duidelijke call-to-action aanwezig zijn. En net zoals bij leadgeneratie kunnen er flinke verschillen zitten in de mate van concreetheid van de leads.

Vaak zien we dat de leads vanuit inbound marketing eerst nog verder bewerkt moeten worden. De meest effectieve manier is om dit met een marketing automation systeem te doen. Met zo’n systeem kun je vooraf de buyer journey bepalen, waarbij je het aankoopproces voor een groot gedeelte kunt automatiseren. Ook hier is natuurlijk een fancy term voor bedacht; ‘leadnurturing’.

Mijn conclusie is dus eigenlijk dat inbound marketing een combinatie is van leadgeneratie én content marketing. Het verschil met de term leadgeneratie zit hem in het feit dat je in plaats van leads genereren met een advertentiecampagne (vaak met een kop en een staart), leads genereert door middel van het produceren van content. En het verschil met content marketing is dat je in plaats van content creëert om het merk in het brein van de klant te komen, je content creëert om leads te genereren. Inbound Leadgeneratie dusOf heb ik het nou nog moeilijker gemaakt? ?

Wil je weten welke strategie het beste past bij jouw doelstellingen?

Vul dan deze 9 vragen in!