Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een Instameet?

‘Aan tafel met…’ is een rubriek waarin een medewerker van New Sales Company over een onderwerp binnen zijn of haar vakgebied vertelt. Dit kunnen interessante cases zijn waarbij onze collega betrokken is geweest, een visie op bepaalde ontwikkelingen binnen online marketing of sales of een blik op de toekomst. Trendwatching.

Vandaag zitten we in de vroege ochtend op een terras met onze Madieke Buijtenweg, één van de Accountmanagers bij New Sales Company. Madieke is vaak betrokken bij de organisatie van Instameets (ook wel Emptymeets genoemd) en daarom vragen we haar het hemd van het lijf over deze get-together van Influencers & Instagrammers.

column Madieke

“Dat is echt iets voor ons”, zei Anthea van der Kraan, online marketeer bij Introdans meteen toen Madieke vertelde over wat New Sales Company kan op het gebied van Instameets organiseren. Introdans wilde meer betrokkenheid creëren bij hun huidige doelgroep en nieuwe doelgroepen aanspreken die ze normaal gesproken niet bereiken. Madieke: “Het organiseren van een Instameet was in dit geval het ideale middel om deze doelstellingen te behalen, dus dat hebben we gedaan en met succes.”

Het organiseren van een Instameet is bij uitstek geschikt voor organisaties die bezig zijn met beeld. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan Musea of Gemeenten. Deze organisaties hebben natuurlijk eigen beelden, bijvoorbeeld van een tentoonstelling of gebouw, maar de foto’s van de Instagrammers tijdens zo’n Instameet zijn een kunst op zich. Madieke: “Soms sta ik echt met verbazing te kijken hoe deze Instagrammers te werk gaan. Foto’s worden vanuit bepaalde hoeken genomen of ze nemen tassen vol spullen mee die ze op de foto zetten. Echt heel leuk om te zien!”

Wij kijken altijd wat de organisatie te bieden heeft en wat de Instagrammer het liefst fotografeert.

Bij het organiseren van een Instameet komen een aantal belangrijke aspecten kijken. Zo is de groep Instagrammers die je uitnodigt voor een Instameet natuurlijk bepalend voor de doelgroep die je gaat bereiken. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar hoeveel volgers een Instagrammer heeft, maar ook naar de band met zijn/haar volgers, zoals engagement en interactie. Madieke: “Als jij een Instagrammer volgt die precies hetzelfde leven heeft als jij of die precies van dezelfde dingen houdt als waar jij van houdt, dan ben je veel meer beïnvloedbaar door deze persoon.”

instameet-hnbm

Een mooi voorbeeld van iets wat op het eerste gezicht niet heel relevant was, maar uiteindelijk wel voor veel bekendheid heeft gezorgd was de foto van ‘Queen of Jetlags’ bij Het Rijksmuseum. ‘Queen of Jetlags’ is één van de bekendste Instagrammers van Nederland die de wereld afreist samen met haar man die DJ is. Ze werkt samen met merken als Louis Vuitton en Dior en won in 2015 Award voor beste Lifestyle Blog en beste Fashion Blog en stond nu ineens voor het nachtwachtschilderij in het Rijksmuseum. Mensen zagen totaal de match niet en er ontstond veel ophef. Wat veel mensen echter niet wisten is dat zij museologie studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en heel veel interesse heeft in kunst en cultuur.

Een museum met auto’s en dus een Instameet voor mannen zou je denken. Niet dus! De dames die er waren gingen ‘all out’!

Een ander onderdeel dat aandacht vraagt bij het organiseren van een Instameet is om de locatie/programmering af te stemmen op de Instagrammers. Madieke: “Wij kijken altijd wat de organisatie te bieden heeft en wat de Instagrammer het liefst fotografeert. Er zijn Instagrammers die foto’s nemen van gebouwen, anderen van eten & drinken, of juist meer van de ‘natuur-objecten’.“

“Zo organiseerden we een Instameet voor Mall of the Netherlands. Een overdekt foodwalhalla in Leidschendam waar je overal lekkere hapjes kan nuttigen, maar ook gewoon je dagelijkse boodschappen. Echt gericht op eten dus. Zij hebben een prachtig nieuw pand ontwikkeld en daarom adviseerden we ook Instagrammers uit te nodigen die interesse hebben in architectuur. Zo kreeg Mall of the Netherlands ook direct beeldmateriaal van het nieuwe gebouw.”

Niet alleen moet de groep passen bij wat de organisatie wil uitstralen. Andersom moet wat de organisatie te bieden heeft interessant genoeg zijn voor de groep Instagrammers. Je moet goed nadenken over een thema van je Instameet. Madieke: “Wij willen de Instagrammers altijd verrassen, want deze worden niet betaald om te komen. Wanneer wij de Instagrammers dan kunnen verrassen worden ze nog enthousiaster en dat slaat natuurlijk weer over op hun volgers.”

Madieke: “Een leuk thema was bijvoorbeeld bij het Louwman museum. Een museum met auto’s en dus een Instameet voor mannen zou je denken. Niet dus! Deze instameet was ‘women only!’. Het Louwman Museum wordt het best beoordeeld door vrouwen, alleen is het niet voor de hand liggend voor vrouwen om naar een automuseum te gaan. Daar moest verandering in komen. De dames die er waren gingen ‘all out’!  Galajurken, balletschoenen, andere verkleedspullen… alles om de beste en meest opvallende foto’s te maken. Een leuke avond, goede catering, prachtige auto’s en spectaculaire foto’s. Een zeer geslaagde instameet!”

Instameet Louwman Museum

Een mogelijke valkuil waar de organisator voor moet oppassen is dat je altijd de juiste verwachtingen moet scheppen naar de groep Instagrammers. Madieke: “Je kunt beter iets niet hebben gezegd wat achteraf heel vet bleek te zijn. Een verrassing voor de groep. Dat is beter en leuker dan dat je telleurstellingen krijgt bij de groep, bijvoorbeeld omdat ze bepaalde dingen niet mogen doen of ergens geen toegang tot hebben. Dit zorgt ervoor dat de groep minder enthousiast wordt, terwijl je juist wilt dat ze alleen maar enthousiaster worden als ze er zijn.”

Je kunt door een interessant programma samen te stellen meer vertellen over waarom je doet wat je doet

Wat marketingafdelingen willen bereiken met het organiseren van een Instameet is voornamelijk zichtbaarheid, bekendheid en engagement met bestaande en nieuwe doelgroepen. Doelstellingen als traffic en conversie kun je beter niet aan een Instameet hangen en dit komt met name omdat het resultaat heel moeilijk te meten is. Dit komt mede doordat niet elke Instgrammer direct zijn foto’s online zet. Madieke: “We creëren wel een hashtag waar de Instagrammers gebruik van moeten maken. Zo zie je wel hoeveel en welke foto’s zijn genomen en hoe de engagement hierop is. Je weet alleen niet hoe vaak de foto’s gezien zijn en of de Instameet heeft geleid tot meer bezoekers bijvoorbeeld. Daarnaast zie ik nu nog wel eens dat er foto’s gepost worden van Instameets die maanden geleden hebben plaatsgevonden. Nog steeds relevant, maar heel moeilijk meetbaar in een campagne.”

Hoewel we met name zien dat Musea en Gemeenten interesse hebben in onze Instameets, zou Madieke graag eens voor een goed doel een Instameet willen organiseren. Madieke: “Ik zou het heel erg leuk vinden om samen met een goed doel een Instameet te organiseren. Je kunt door een interessant programma samen te stellen meer vertellen over waarom je doet wat je doet en zo mensen nog meer aanspreken om je te steunen. Je moet het concept natuurlijk wel beeldend krijgen, maar daar kunnen we samen wel iets voor bedenken.”

Geplaatst op: 25 juli 2019
Bijgewerkt op: 25 juli 2019

new sales company media campagnes

Online Media

Afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep bepalen we welke kanalen geschikt zijn voor je marketing campagne. Wij denken graag met je mee en organiseren per campagne een brainstormsessie om te bepalen via welke kanalen we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken en wanneer. Online media kunnen bijvoorbeeld uitstekend worden geïntegreerd met ‘offline’ kanalen.

LEES MEER >

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Vul hier je gegevens in!

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

robin-marketeerusje-van-alles-nsc