Nathalie Hagenstein is al meerdere jaren werkzaam in de online marketingwereld en er is geen wereld die zo snel verandert als deze. Als je 2 weken op vakantie bent geweest moet je je zo goed als inlezen in de nieuwste materie of nieuwste mogelijkheden. En zijn het geen nieuwe mogelijkheden, dan is het wel nieuw vakjargon. Gelukkig blijft een aantal dingen WEL hetzelfde, zoals de optimalisatieslagen die onze specialisten en de digital campaign managers continu doen om campagneresultaten ten positieve te beïnvloeden. Nathalie deelt graag een stukje van de kennis en ervaring die de New Sales Company specialisten hebben in het optimaliseren van diverse mediacampagnes!

Facebook & Instagram optimalisatie

Voor Facebook en Instagram optimaliseren we op basis van doelgroepen en advertenties. We maken verschillende doelgroepen en advertenties aan om te testen welke doelgroepen het beste reageren op verschillende advertenties. De verschillende doelgroepen kunnen natuurlijk anders reageren op bepaalde advertenties. Vervolgens hebben we genoeg data om bij een volgende campagne toe te passen en verder te specificeren.

We optimaliseren dagelijks en bespreken met de klant wat de wensen zijn. Soms heeft de klant een doelstelling, maar komen ze er gaandeweg achter dat ze iets anders belangrijker vinden. Bijvoorbeeld als de doelstelling verkeer naar de landingspagina is en de CPC hoog is, zou je kunnen concluderen dat de campagne niet geslaagd is. Als de klant tijdens de campagne merkt dat mensen wel positief reageren op de advertentie (betrokkenheid), zou het zo kunnen zijn dat de klant dat meer waard vindt tijdens de campagne dan het verkeer naar de landingspagina. We blijven dus optimaliseren, maar wel met de toestemming van de klant en alles in overleg. Wij willen namelijk heel graag dat de klant ook weet en begrijpt wat wij doen, zodat zij dit bij eventuele ‘eigen’ campagnes ook zo kunnen toepassen voor de beste resultaten.

Het beste advies bij een Facebook campagne is om de doelgroep goed in kaart te brengen (wat zijn interesses van de potentiele klant?). Wees hierbij specifiek. Vervolgens is het belangrijk om de content (beeld en tekst) goed aan te laten sluiten bij de doelgroep. Verplaats je in de doelgroep en bedenk wat jou wel of niet aanspreekt. De valkuil hierbij is om vanuit jezelf te denken want de kans is dat jij niet in de doelgroep past. LET OP: probeer afbeeldingen van shutterstock of een andere beeldbanken zo veel mogelijk te vermijden. Eigen content werkt het beste, maar moet wel professioneel worden aangepakt.

Wij gebruiken Facebook Power Editor om te optimaliseren, alle optimalisaties zijn maatwerk. Onze specialisten doen het allemaal handmatig en hiervoor gebruiken we dus geen geautomatiseerde programma’s. Een programma kan uitlezen dat advertentie A meer reacties heeft dan advertentie B, maar een programma kan niet zien of de reacties positief of negatief zijn. Dit kan alleen een specialist beoordelen welke nauw verbonden staat met de doelstelling van de klant.

prettysocial media

Ken jij prettysocial media nog niet? Dan wordt het tijd. Dit paradepaardje van New Sales Company biedt de nieuwste vorm van influencer marketing. Bij prettysocial media campagnes zetten we geen bloggers of vloggers in om jouw boodschap te dragen, maar publishers op Facebook. Voor Afrika Museum hebben wij de campagne World Press Photo gedraaid op Elsevier. Voor Museum Volkenkunde hebben wij tijdens de huidige BALI tentoonstelling de publisher Lonely Planet ingezet en voor Gemeente Oud-Beijerland die EUR 100,- shoptegoed verlootte, hebben wij Zin Magazine ingeschakeld om de boodschap te dragen. Het gaat hier om thematische relevantie tussen de publisher, doelgroep en onze klant (in dit geval de musea & gemeente).

Naast de organische post op de tijdlijn van de publisher, kopen wij ook Facebook advertenties in, uit naam van de publisher op jouw doelgroep (doelgroep van onze klant). Er zit twee weken lang (zo lang duurt een campagne) continu iemand aan de knoppen om de campagne te optimaliseren. Dit gaat eigenlijk hetzelfde als bij Facebook advertising. We optimaliseren de campagnes aan de hand van de doelstellingen van de klant. De doelstelling kan onder andere bereik, traffic of conversie zijn of natuurlijk engagement, dus likes, comments & shares. Afhankelijk van jouw doelstelling optimaliseren wij op basis van CPM of CPC in combinatie met CTR.

We proberen zoveel mogelijk advertenties live te zetten zodat we goed kunnen optimaliseren. Wij vragen de klant altijd om zoveel mogelijk beelden en tekstsuggesties aan te leveren. Als een campagne het niet zo goed doet als verwacht, kijken we bijvoorbeeld of we de juiste doelgroep hebben ingezet/getarget, of we de boodschap kunnen aanpassen of juist de afbeeldingen aangepast moeten worden. Het liefst plaatsen we daarnaast een Facebook pixel zodat we meer inzicht hebben en gebruik kunnen maken van data van websitebezoekers.
Belangrijk tijdens zo’n campagne is focus op één doelstelling, dus bijvoorbeeld óf bereik óf traffic naar de website. Als je niet precies weet wat je doelgroep is, kies dan liever voor kwalitatieve traffic naar de landingspagina met een meer informatieve campagne voordat je voor conversie kiest. Vervolgens kun je je websitebezoekers makkelijker retargeten met een conversiegerichte campagne.

Google Ads

Optimalisatie in Google Ads (Adwords) kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het vertoningspercentage van je advertenties. Als dat bijv. 80% is mis je dus 20% van je vertoningen. Dit kan door een te lage max. CPC bieding op je zoekwoord óf door de gevolgen van een te lage kwaliteitsscore.

Die kwaliteitsscore is een nuttige diagnostische tool en geeft een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Advertenties van een hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de kosten per klik en hoe hoger de advertentiepositie! Het laatste is natuurlijk erg belangrijk want hoe hoger je advertentiepositie hoe meer vertoningen en dus meer potentiele clicks én dus conversies. Klinkt logisch toch!?

In het kort: de score is een indicatie of de advertentierelevantie, de verwachte click-through-rate en de ervaring op de bestemmingspagina kloppen. Indien deze score aan de lage kant is, is er werk aan de winkel! SEO technieken voor de landingspagina zijn hierin ook erg belangrijk, zeker als je wilt dat je soms dure clicks ook conversies gaan opleveren.

Display advertising

Bij het optimaliseren van display campagnes dien je rekening te houden met de uiteindelijke doelstelling van de campagne. Gaat het om conversies, bezoekersaantallen of impressies?

Deze doelstelling hanteer je vervolgens bij de optimalisatie van de elementen van de campagne. Er zijn vele elementen in een campagne waarmee je het resultaat kunt beïnvloeden.

Elementen zijn bijvoorbeeld bannerformaten, devices, posities op pagina’s, websites, dagen van de week, uren van de dag en nog vele andere elementen. Je verschuift budgetten en impressies naar de best presterende elementen om daarmee de campagne te optimaliseren. Daarbij moet je ook goed de achterliggende intentie van een campagne aanvoelen. Puur en alleen optimaliseren naar bezoekersaantallen kan leiden tot veel bezoekers uit een niet relevant umfeld en daarmee dus minder relevante bezoekers. Ook bezoekersaantallen en conversies gaan niet altijd hand in hand. Soms realiseer je meer conversies vanuit websites met lagere click through ratio’s dan vanuit sites met hogere CTR’s.  Je moet dus alle elementen wegen om de juiste beslissing te maken en daarmee het maximale uit een campagne te halen.

Ik heb nog niet alle kanalen genoemd en heb al ruim 2,5 A4tje volgeschreven over optimalisatiemogelijkheden. Hoogstwaarschijnlijk schakel jij al een bureau in om dit voor je te doen, omdat je anders aan niks anders meer toe komt. Of wellicht de expertise niet allemaal in huis hebt. Dat is ook niet zo gek met zoveel mogelijkheden. Onze mensen zitten dagelijks urenlang aan de knoppen om de beste resultaten te behalen voor onze klanten.

Ben jij benieuwd en wil je wellicht een keer een uurtje meekijken?
Dat kan altijd! Laat met mij gerust weten via Nathaliehagenstein@nsc.nl.

Gemaakt op: 27 november 2017
Bijgewerkt op: 27 november 2017

Gerelateerde Berichten

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search