Het was 2017 toen het Belgische reclamebureau De Vloer een vacature postte die viraal ging. Ik kom de advertentie zo nu en dan nog wel eens tegen van iemand die ‘em zo grappig vindt en dus deze weer opnieuw post.

Ik heb het natuurlijk over de vacature ‘ik doe hier ook verdomme alles’, waarbij het bedrijf een duizendpoot zoekt die zo’n beetje het hele bedrijf moet redden van de afgrond. Ik vind het nog steeds een supervacature die het deels zo goed doet omdat hij zo grappig is, maar ook omdat heel veel mensen zich er klaarblijkelijk in herkennen.

Iedereen weet wel een persoon aan te wijzen in een bedrijf of afdeling die ‘alle ballen probeert hoog te houden’. Ik heb het zelf ook een aantal jaren mogen doen. Waarom weet ik zelf ook eigenlijk niet. Je groeit in die baan, omdat je degene bent die het langst bij het bedrijf werkt. Je bent degene die het bedrijf van begin af aan heeft zien groeien en daar zelf ook medeverantwoordelijk voor was.

Ik was een alleskunner waar iedereen op af stapte om wat gedaan te krijgen. Ik kreeg zelfs een bijnaam (‘Sjaak’) die voor al mijn collega’s doodnormaal was om mij mee aan te spreken.

Maar er kwam een moment dat ik al die klusjes eigenlijk niet meer allemaal in mijn 60-urige werkweek kon uitvoeren. Dit kwam omdat ik andere en ook veel meer verantwoordelijkheden had gekregen. Zoveel verantwoordelijkheden zelfs dat ik eigenlijk alles wat ik deed niet meer voor 100% kon doen.

Zo moest ik er samen met een aantal collega’s voor zorgen dat ik weer focus in mijn werkzaamheden kreeg en dat proces was niet makkelijk. Voor mij niet en voor mijn baas en collega’s niet. Toch zijn we er in geslaagd om een deel van mijn werkzaamheden over te dragen en focus aan te brengen, zodat ik kan ik doen wat ik het leukst vind, namelijk: marketing.

En eigenlijk ben ik als marketeer ook een soort manusje van alles. Herken je dat? Kijk maar eens naar een gemiddelde vacature voor een marketingfunctie. De taakomschrijving bevat vaak een heel scala aan werkzaamheden waar je verantwoordelijk voor bent. Zullen we er even doorheen lopen?

  1. Het opstellen van een marketingplan;
  2. Campagnes- en reclame-uitingen;
  3. PR- en marketingactiviteiten coördineren;
  4. Huisstijl vormgeven;
  5. Brand awareness creëren bij klanten;
  6. Schrijven van content;
  7. Social mediastrategie bedenken en uitvoeren;
  8. SEO en SEA inzetten;
  9. Communicatie uitingen inplannen;
  10. Nieuwsbrieven en e-mails inplannen;
  11. Brochures maken
  12. Relatiegeschenken

En dit zijn dan echte marketingwerkzaamheden, maar er komt vaak nog veel meer bij. Zullen we verder gaan? Het bestellen van o.a. (brief)papier, inktpatronen, kantoorbenodigdheden, visitekaartjes en andere dingen die het bedrijf nodig heeft, de organisatie van teamuitjes en de vrijdagmiddagborrel.

Dat al deze klusjes bij marketing neer wordt gelegd is vrij logisch. Vaak moet de rest van het personeel ‘facturabel zijn’ en zorgen dat er geld in het laatje komt. Daarbij is het lang niet voor ieder bedrijf mogelijk om voor al deze werkzaamheden meerdere personen in huis te hebben, vanwege de oplopende overheadkosten.

Het gevolg is dat er binnen het bedrijf dus maar één marketeer aanwezig is die ‘verdomme van al deze werkzaamheden verstand moet hebben’. Een schier onmogelijke klus! Zeker in het huidige landschap waarbij je als bedrijf moet vechten voor (online) zichtbaarheid met 100 andere bedrijven.

Wij merken dit ook veel in onze salesgesprekken. Vaak hebben bedrijven maar één marketeer in dienst. Deze persoon moet alles doen op het gebied van marketing en daarbij vaak ook nog allerlei andere dingen. Deze persoon is niet in staat om alle marketingkanalen goed in te richten. Een kwestie van tijdgebrek bij de marketeer en budgetgebrek bij de ondernemer, want die willen er niet nog een persoon naast zetten. Wij merken dat er een heel team met meerdere werknemers nodig is om alle marketingtaken echt goed uit te kunnen voeren.

Bepaalde specialismen zoals bijvoorbeeld SEO en SEA of het uitvoeren van (online) marketing campagnes kun je daarom beter uitbesteden, zodat een specialist ermee aan de slag kan. Deze specialist heeft de focus en kwaliteit in huis om dit goed neer te zetten voor jouw bedrijf. Het kost hem/haar minder tijd om het te doen en doet het vaak nog veel beter ook.

Hij/zij is flexibel om in te zetten op de onderdelen waar bij jou te weinig kennis van is. Daarnaast is het werken met een externe partij handig, omdat er naar jouw bedrijf wordt gekeken met een frisse blik. Het kan enorm helpen als iemand van buitenaf naar jouw campagnes kijkt en met nieuwe ideeën komt.

Herkenbaar?

Is het budget binnen je bedrijf niet groot genoeg om een fulltime marketeer in dienst te nemen? Dan kun je ervoor kiezen om bepaalde (online) marketing specialismen uit te besteden. Deze kosten zijn flexibel en kun je dus indelen zoals dat het beste schikt voor jouw bedrijf. Dit kan handig zijn als je niet genoeg werkzaamheden hebt voor een volledig dienstverband.

New Sales Company heeft verschillende specialisten in dienst met specifieke achtergronden en ervaring. Wij denken mee om het beste resultaat te kunnen behalen voor jouw bedrijf. Ben je nieuwsgierig wat de beste opties zijn voor jouw bedrijf? Wij komen graag vrijblijvend langs om eens te praten over wat het beste bij jouw bedrijf past.

Geplaatst op: 8 augustus 2019
Bijgewerkt op: 8 augustus 2019

new sales company media campagnes

Online media

Afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep bepalen we welke kanalen geschikt zijn voor je marketing campagne. Wij denken graag met je mee en organiseren per campagne een brainstormsessie om te bepalen via welke kanalen we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken en wanneer. Online media kunnen bijvoorbeeld uitstekend worden geïntegreerd met ‘offline’ kanalen.

LEES MEER >

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Vul hier je gegevens in!

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

column-madiekeaan-tafel-met-jacob