“Het gaat om de band die een influencer met zijn of haar volgers heeft”

Influencer marketing is nog steeds hot! Grote merken maken gretig gebruik van VIP’s om hun merk te laden en hun producten te promoten. Hoe ziet influencer marketing Anno 2019 eruit? We vragen het aan Marion aan ’t Goor, de influencer marketing specialist van New Sales Company.

De Kardashians, Cristiano Ronaldo, maar ook de Monica Geuze’s en Enzo Knol’s hebben het in de influencer-wereld gemaakt. Niet gek, want merken doen er alles aan om mee te profiteren van het imago van deze wereldsterren en betalen daar grof geld voor. Zo verdient voetballer Ronaldo inmiddels meer door de contracten die hij heeft afgesloten met Nike dan met het voetballen zelf.

Influencers heb je op alle niveau’s, dus ook in Nederland. Op macroniveau zijn sterren als Monica Geuze en Enzo Knol actief, maar ook op micro niveau zijn er influencers te vinden die passen bij merken die actief zijn in de niche-markt. 

influencer marketing anno 2019

Marion, we kennen je ook als mariafranciska, jouw Instagramaccount met 150.000+ volgers en als collega die de meeste kennis heeft van influencer marketing. Hoe heb je deze kennis in de loop der jaren opgebouwd?
Vooral door zelf deel te nemen aan bijvoorbeeld Instameets, het krijgen van opdrachten van bedrijven en het praten met de mensen die binnen het desbetreffende bedrijf verantwoordelijk zijn voor de samenwerkingen met influencers. Door tijdens reizen met hen te praten weet ik wat wel en niet werkt en ook wat zij verwachten van een influencer.

Wat doe je tegenwoordig om die kennis bij te houden?
Met name het lezen van artikelen via bijvoorbeeld Frankwatching en de influencer campagnes die we bij New Sales Company en prettysocial media draaien.

Wanneer ben je een influencer?
Van oudsher hangt dat voornamelijk af van het aantal volgers dat je hebt. Tegenwoordig heeft het meer te maken met de engagement. Het maakt niet uit of iemand 1.000 of 100.000 volgers heeft, als de engagement maar goed is. Gemiddeld ligt deze rond de 3%, dus alles daarboven geldt als invloedrijk.

Jongeren zijn eerder geneigd om iets aan te nemen van een influencer omdat zij deze zien als een gelijke.

Zou je jezelf een influencer noemen? Waarom? Niet?
Nee, nooit gedaan ook. Ik noem mijzelf Instagrammer. Het woord influencer suggereert dat je invloed hebt op de mensen die jou volgen en dat heb ik nooit zo gezien. Het doet me ook vooral denken aan beautymeisjes die zelf op de foto staan en veel door tieners gevolgd worden. De meeste mensen met veel volgers op Instagram die ik ken noemen zichzelf Instagrammer. Ik heb in het verleden wel opdrachten gedaan voor bedrijven.

Welke opdrachten zijn dat?
Ik heb onder andere gewerkt met Land Rover, Lacoste, Scotch & Soda en het Oostenrijks Toerismeburo. Ik ben in Tsjechië geweest met vlogger @andyto en heb gewerkt met fotografen @garethpon, @hirozzzz en @ladyvenom. Daarnaast zijn in Amsterdam veel Instagrammers met veel volgers met wie ik vaak uitgenodigd word voor evenementen.

We weten allemaal dat het organisch bereik op socials steeds minder wordt, met name op Facebook. Hoe gaan influencers daarmee om?
Sommige influencers sponsoren hun posts op Instagram om meer bereik te krijgen. Verder is het momenteel ook mogelijk voor het bedrijf dat de influencer heeft ingeschakeld om de content te sponsoren via de branded content tool op Instagram.

Er zijn verschillende gradaties van influencer zijn, zoals Nano, Micro, Macro. Wat betekent dit?
Dit heeft te maken met de hoeveelheid volgers die je hebt. Een nano-influencer heeft bijvoorbeeld tussen de 1.000 en 5.000 volgers als ik het me goed herinner, een mega-influencer heeft rond de miljoen volgers.

Je moet niet alleen maar kijken naar het aantal volgers, maar juist naar de engagement (likes en comments) die een post heeft. Dit zegt veel meer

Voor welke bedrijven is influencer marketing interessant?
Ik denk met name voor bedrijven binnen beauty, fashion, travel, cultuur, eten, alcohol. Eigenlijk alles wat een beetje goed staat op de foto.

Welke vormen van influencer marketing heb je?
Het grootste verschil ligt tussen paid en earned. Bij paid wordt een influencer betaald om iets te promoten, bij earned gaat het voornamelijk om dingen als een exclusieve preview/kijkje achter de schermen of het ontvangen van een product. Daarbij hoeft de influencer niet per se iets te plaatsen, waardoor als zij dat wel doen dit bijvoorbeeld te danken is aan de kwaliteit van het product.

Wat zijn je doelen als bedrijf als je gebruik maakt van influencer marketing?
Influencer marketing is vooral bedoeld voor het creëren van awareness rondom een bedrijf of product bij een nieuwe doelgroep. Op Instagram met name is dat het bereiken van een jongere doelgroep die wantrouwig is richting traditionele marketing of online advertenties. Zij zijn eerder geneigd om iets aan te nemen van een influencer omdat zij deze zien als een gelijke.

Hoe komt een samenwerking tussen een influencer en een bedrijf tot stand?
Bedrijven benaderen influencers nog steeds vaak rechtstreeks via Instagram DM bijvoorbeeld, maar ook maken veel bedrijven inmiddels gebruik van een bureau dat gespecialiseerd is in influencer marketing en een netwerk van influencers heeft. Zij weten natuurlijk het beste waar je op moet letten.

@senns_less een goed voorbeeld. Hij plaatst prachtige foto’s die ook echt uniek zijn

Wat moet je juist wel en juist niet doen wanneer je gaat samenwerken met een influencer?
Niet alleen maar kijken naar het aantal volgers, maar juist naar de engagement (likes en comments) die een post heeft. Dit zegt veel meer over de band die een influencer met zijn of haar volgers heeft. Kijk verder naar de onderwerpen waar iemand over post en zet in op het creëren van een langdurige samenwerking. Een eenmalige post levert op de lange termijn natuurlijk niets op.

Ben je bekend met influencer marketing software, zoals https://klear.com/. Wat vind je van dit soort tools?
Ik ken er een aantal en ik denk dat dit met name voor kleinere bedrijven erg handig is. Deze tools vertellen je precies waar iemand over post, hoeveel engagement iemand heeft en welke prijzen iemand hanteert. Op die manier kun je precies de influencer vinden die bij je past.

Wat vind jij het meest aansprekende voorbeeld van een goede influencer?
Ik ben met name bekend met Instagrammers en ik vind @senns_less een goed voorbeeld. Hij plaatst prachtige foto’s die ook echt uniek zijn en de locatie die hij promoot ook echt wat opleveren. Hij werkt samen met veel musea en citymarketing organisaties en kent veel verschillende andere Instagrammers die hij betrekt bij opdrachten.

Wat vind jij het meest aansprekende voorbeeld van een bedrijf dat goed gebruik maakt van influencer marketing?
Musea als het Rijksmuseum die voor elke nieuwe tentoonstelling een avond inlassen (na sluitingstijd) om bijpassende Instagrammers de vrije hand te geven in het museum, maar ook merken als Fjällraven die reizende Instagrammers als vaste ambassadeurs hebben en hen de nieuwste producten meegeven als ze op reis gaan. Zij denken allemaal op de lange termijn en willen influencers aan hen binden.

Hoe zou een bedrijf via New Sales Company in aanraking kunnen komen met influencer marketing?
Dit kan op meerdere manieren via onze accountmanagers. Allereerst via ons ‘paradepaardje’ prettysocial media, een soort influencer marketing waarbij uit naam van publishers op Facebook en Instagram (bijvoorbeeld FHM, Zin Magazine of FietsActief) een boodschap van een adverteerder wordt overgebracht naar de doelgroep. prettysocial media heeft de toegangsrechten tot bijna 350 van deze publishers op Facebook. We kunnen dus branded content plaatsen en deze content sponsoren zodat de gewenste doelgroep bereikt wordt. De publisher dient daarbij als het ware als influencer.

Verder kunnen wij ‘Instameets’ organiseren waarbij verschillende relevante influencers worden uitgenodigd om bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te nemen bij een tentoonstelling in een museum of leuke plekjes te ontdekken in een gemeente en dit te fotograferen. Tenslotte hebben we een netwerk van bloggers die regelmatig voor onze klanten (met name musea) een artikel schrijven over een tentoonstelling nadat zij daar zijn geweest. Verschillende manieren dus om in aanraking te komen met influencer marketing!

Wil jij meer weten over influencer marketing Anno 2019? Neem contact met ons op of meld je hier aan voor het rondetafelgesprek op donderdag 19 september 2019.
https://www.newsalescompany.nl/rondetafelgesprekken/

 

Geplaatst op: 2 juli 2019
Bijgewerkt op: 2 juli 2019

new sales company media campagnes

Online Media

Afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep bepalen we welke kanalen geschikt zijn voor je marketing campagne. Wij denken graag met je mee en organiseren per campagne een brainstormsessie om te bepalen via welke kanalen we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken en wanneer. Online media kunnen bijvoorbeeld uitstekend worden geïntegreerd met ‘offline’ kanalen.

LEES MEER >

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Vul hier je gegevens in!

2″][/vc_column][/vc_row]

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

iphone New Sales Company Facebook