Er wordt veel gesproken over programmatic advertising. Maar wat is het eigenlijk? En voor wie is het geschikt? Bij New Sales Company doen we al ruim vijf jaar aan programmatic advertising. En met succes en naar tevredenheid van onze klanten, want veel van onze klanten van het eerste uur zijn nog steeds klant. Managing Partner Jacob Pooringa beschrijft het proces van een succesvolle online campagne via programmatic advertising.

Hoe werkt programmatic advertising?

Real time bidding, automated trading, programmatic advertising zijn allemaal termen die min of meer hetzelfde proces omschrijven. Dit proces heeft als doel dat we op het juiste moment, op de juiste plaats aan de juiste persoon onze boodschap tonen en dat ook nog op basis van de door ons geselecteerde criteria. Technisch is het een vernuftig proces omdat in een fractie van een seconde besloten moet worden dat we een persoon op een bepaalde site of in een bepaalde mobiele app een advertentie willen laten zien. Daar kunnen we niet te lang over nadenken anders is die bannerpositie verkocht aan een andere adverteerder. Gelukkig maken we gebruik van slimme tools om dit mogelijk te maken.

De weg die een banner aflegt om vanaf de adverteerder uiteindelijk op een website getoond wordt zit vol met technische oplossingen en daar zijn meer partijen bij betrokken dan je denkt. New Sales Company werkt samen met ORTEC/Adscience, een DSP die door Emerce al een paar jaar uitgeroepen is tot de beste DSP van Nederland. DSP staat voor ‘Demand Side Platform’, ofwel een slim dashboard waarin wij kunnen aangeven wanneer wij een online bezoeker interessant genoeg vinden om de banners van onze klanten te tonen. Algoritmes zorgen er voor dat onze banners op die voorwaarden dan ook bij de juiste consumenten terecht komen.

Het begint bij strategie bepalen

Een succesvolle online mediacampagne kun je echter niet alleen aan die algoritmes overlaten. Het begint met het bepalen van de juiste online strategie. Dit doen we op basis van de doelgroep, communicatieboodschap en doelstellingen van de klant. Op basis hiervan stellen we een online mediaplan samen van elementen waaraan online uitingen en bannervertoningen moeten voldoen. Denk dan bijvoorbeeld aan relevante sites, juiste tijdstippen, locaties, devices, audience profielen en nog vele andere selectiecriteria.

Campagnes monitoren en rapporteren

Zodra een online campagne live is zitten we niet achterover en wachten we tot bijvoorbeeld alle bannervertoningen zijn uitgeleverd. Nee, we monitoren en optimaliseren vrijwel dagelijks de behaalde resultaten. Programmatic en automated trading klinkt alsof machines al het werk doen, maar machines houden geen rekening met emoties én met je klant. Als je opdracht geeft om maximaal aantal bezoekers naar de site van de klant te realiseren dan is de kans bijzonder groot dat het algoritme het meeste verkeer gaat halen uit mobiele devices, via applicaties die vaak door de online consument gebruikt worden voor ontspanning en vermaak. Maar is dat dan wel het juiste umfeld? En is dat dan de juiste doelgroep? En belangrijker nog, is dat waar de klant gezien wil worden? Waarschijnlijk niet. Daarom is het belangrijk om dagelijks te monitoren en te optimaliseren. Alleen dan ben je in staat om te realiseren wat je in de online strategie voor ogen hebt. Aangezien wij bij New Sales Company helemaal transparant de behaalde resultaten tonen en deze wekelijks met onze klanten bespreken, kunnen wij het werk ook niet alleen overlaten aan machines. De klant krijgt in uitgebreide rapportages te zien op welke site, op welke dag, welk tijdstip, welke banner of welk device elke impressie is getoond.

Landelijk vs. Lokaal

Veelal wordt bij automated trading gedacht dat dit alleen voor de grote top 500 adverteerders geschikt is. Maar dat is niet waar. Juist voor ondernemingen met een lokale of regionale uitstraling en specifieke doelgroep is deze manier van online advertising geschikt. Je hebt met automated trading namelijk de opties om heel goed te targeten. Je kunt landelijke bekende sites inzetten én gebruiken maken van een lokale of regionale targeting strategie. Je kunt een relatief eenvoudig online mediaplan maken, maar ook een zeer complex plan met behulp van alle technische opties.

Voor meerdere van onze klanten doen we een landelijke campagne, maar waarbij de banners op basis van ‘Geolocatie’ de lokale of regionale uitstraling krijgen van de daar gevestigde dealer, vestiging of franchisenemer. Per vestiging bepalen we de lokale strategie met de lokale, relevante ‘Geotargeting’, ‘Audiencetargeting’ en beschikbaar budget. Onze franchiseklanten ontzorgen zodoende hun vestigingsmanagers, die graag online willen adverteren maar niet weten hoe, op een manier dat de corporate imago en uitstraling gewaarborgd blijft, terwijl wel de lokaliteit benadrukt wordt.

Voordelen programmatic media buying

  • Altijd voldaan aan de criteria
  • Exacte bepaling van het beschikbare budget
  • Invloed op waar, wanneer en hoe vaak zichtbaar
  • Vergaande optimalisatiemogelijkheden
  • Inzichten in additionele data
  • Transparantie

Voorbeeld toepassingen programmatic media buying

  • Display advertising
  • Video advertising
  • Digital Out Of Home (DOOH)
  • Digital Audio
  • Programmatic TV

Definities:

  • Programmatic media buying: Programmatic buying is het, met behulp van software, bieden op advertentieruimte om een specifieke advertentie te tonen aan een individuele consument in een specifieke context. Programmatic buying wordt ook wel automated trading genoemd.
  • Real-time Bidding (RTB): Bij realtime bidding(RTB) wordt online advertising aanbod gekocht en verkocht per impressie, via een exchange, in realtime. Dat betekent dat adverteerders bieden en kopers een bod accepteren op het moment dat een uiting op een website kan worden getoond aan een bezoeker. Tijdens het inladen van de website dus.
  • Trading desk: Een trading desk is een bureau dat adverteerders helpt met advies, setup en beheer & optimalisatie van online advertising campagnes. Een goede agency trading desk realiseert een hogere effectiviteit van campagnes.
  • DSP: Het systeem waarmee adverteerders hun advertenties op exchanges inkopen heet een Demand Side Platform. De keuze voor een DSP is belangrijk. Functionaliteit, prijs en kwaliteit verschilt namelijk sterk.
    Ad exchanges. Er zijn verschillende veilingen waarop publishers hun advertentieaanbod kunnen verhandelen. Sommige grotere publishers hebben een eigen exchange, sommige publishers gebruiken een commerciële leverancier. Er zijn inmiddels exchanges gespecialiseerd in display, mobile, of video advertising. Exchanges voor TV commercials en ook radio en outdoor zijn in ontwikkeling.
  • SSP: Het systeem waarmee publishers hun aanbod op exchanges kunnen aanbieden heet een Sell Side Platform(SSP). Publishers kunnen uitgeverijen zijn, maar ook app-makers, blogs/vlogs, of zelfs digitale outdoor scherm exploitanten en digitale TV-spot advertising. Ook bestaat er cloud software waar reclame in zit. Denk aan bijvoorbeeld aan een Spotify.

Geplaatst op: 25 juli 2019
Bijgewerkt op: 25 juli 2019

display advertising new sales company

Meer over

display advertising

Display advertising is de snelste en voordeligste manier om je online zichtbaarheid te vergroten. Wij bereiken je doelgroep op de meest relevante websites.

LEES MEER >

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Vul hier je gegevens in!

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

column-madieke