Het belang van een goed LinkedIn profiel

Waarschijnlijk heb je het al heel veel mensen om je heen ‘social selling’ horen zeggen of roepen. Social selling is hot! Maar wat is dit nou precies en waarom is het zo belangrijk? Het heeft alles te maken met jezelf op de juiste manier presenteren op onder andere LinkedIn. Maar wat is social selling nou precies en wat heeft dit te maken met jouw LinkedIn profiel? Collega Nathalie Hagenstein vertelt je meer in de column.

Social selling. De naam zegt het al: sociaal verkopen! Jezelf (en je bedrijf) leren verkopen middels social media. Miljoenen Nederlanders zijn actief op social media. Ruim 4,4 miljoen Nederlanders heeft een LinkedIn account. Hoe zorg je ervoor dat jouw LinkedIn profiel daartussen opvalt?

Ik heb een aantal belangrijke elementen op een rijtje gezet die op lange termijn, maar ook op korte termijn (quick wins) kunnen helpen aan een goed LinkedIn profiel.

Social Selling Index geeft aan hoe actief je bent

​Wist je dat je kunt zien hoe goed je presteert op LinkedIn? Door naar www.linkedin.com/sales/ssi te gaan zie je de mate waarin jij goed presteert op LinkedIn. Mensen met een hoge SSI creëren ruim 45% meer saleskansen voor zichzelf. Dan mensen met een laag SSI. Gelijk aan de bak dus!

Die van mij is op het moment van schrijven 64. Dit kan echt een stuk beter. Mijn column is dus niet om jullie ervan te overtuigen hoe geweldig ik het zelf doe, maar om je in te laten zien wat het belang is van een goed LinkedIn profiel. Overigens gelijk een reminder aan mezelf om hier continu mee bezig te blijven! 😉 ​

Een SSI (Social Selling Index) is opgebouwd uit 4 elementen:

1. Het creëren van jouw professionele merk
Het is heel belangrijk om jouw LinkedIn profiel volledig in te vullen en up to date te houden. Nieuwe baan? Geef dit ook aan op LinkedIn. Vrijwilligerswerk gedaan? Vertel daar meer over op LinkedIn. Cursussen en workshops bijgewoond? Allemaal heel belangrijk voor jouw professionele merk. Deel voor jouw netwerk nuttige content en publiceer zelf ook unieke content die met jouw vakgebied te maken heeft.

2. De juiste personen vinden 
Maak gebruik van de zoekmachine in LinkedIn om de juiste personen te vinden. Als ik mijn collega Guus vraag om een afspraak voor mij te maken met de marketeer bij bedrijf X, dan gebruikt hij ALTIJD LinkedIn om de juiste contactpersoon te vinden. Zoekwoorden: ‘Marketing bedrijf X’ of ‘Marketeer bedrijf X’ zorgen 9 van de 10 keer voor een goede uitkomst.

Mijn collega Guus ziet een gedeelde connectie en heeft gelijk een mooie insteek om het gesprek te beginnen en daarna voor mij die afspraak te maken. Hij heeft zich al ingelezen op de LinkedIn pagina van deze persoon en kan daardoor gelijk meer interesse tonen. Gebruik LinkedIn ook voor jezelf om de juiste contactpersonen snel en gemakkelijk te vinden. Zorg dat je altijd op zoek gaat naar beslissers (DMU’s) en voeg juist deze mensen toe aan jouw netwerk.

3. De juiste informatie uitwisselen 
Werk jij in de sales of marketing en heeft jouw vader/moeder/broer of tante iets gepost over zijn/haar vakgebied? Delen is natuurlijk heel lief, maar niet nuttig of relevant voor jouw netwerk, behalve als jouw gehele familie ook in de sales- of marketingwereld werkt.

Deel daarom alleen belangrijke informatie over jouw vakgebied of actualiteiten. Schrijf zelf unieke content en houd mensen aangehaakt middels relevante content. En… al helemaal knap als je dat kan realiseren: zorg voor interactie op hetgeen wat jij deelt.

Zorg dat je, voor jouw branche, belangrijke groepen volgt. Ik zelf volg de groepen Adformatie, Marketing Tribune en Sales & Marketing Professionals Netherlands. Voor mij zeer relevant waarin ik zelf ook regelmatig nuttige informatie deel en terug vind. Je hebt ruim 70% meer kans op een afspraak of deal als je je in LinkedIn groepen bevindt. Zorg dat je deel bent van discussies die plaatsvinden over jouw vakgebied.

4. Relaties opbouwen 
Voeg jij, net als ik, iedereen toe die je kent of waar je zakelijk mee te maken hebt gehad? Of dit nou de officemanager van bedrijf X is of de accountant of belastingadviseur van bedrijf Y? Niet meer doen. Het is leuk en zeker goed voor jouw persoonlijke relatiebeheer (ik wil altijd graag met mensen ‘connected’ blijven met wie ik ooit leuke gesprekken heb gehad, om ze te blijven volgen) maar niet goed voor jouw zakelijke, sterke netwerk op LinkedIn.

Voeg vanaf heden alleen mensen toe voor wie jij zakelijk gezien wat kan betekenen of die voor jou zakelijk gezien wat kunnen betekenen en dan vooral weer de beslissers (DMU’s). Op moment dat je met deze beslissers gelinkt bent, kan je met hen ook een digitale (in het begin) relatie opbouwen. Van het één komt het ander en voor je het weet zit je met deze beslisser aan tafel en bouwen jullie een relatie op. Punt 3 komt dan ook weer terug: blijf met die relatie bezig door relevante content te delen, die ook voor die relatie(s) belangrijk is.

Quick wins 
Tijd heb je nooit, tijd moet je maken. Maar lukt het nou echt niet om zo nu en dan (of eigenlijk continu) met je LinkedIn profiel bezig te zijn, let dan goed op. Hieronder som ik een aantal quick wins op voor een beter LinkedIn profiel.

Tip: check eerst wat je SSI is, pas daarna de quick (of slow – zoals de 4 punten hierboven) toe en bekijk na 2 weken weer je SSI. Hoeveel ben jij gegroeid?

  • Gebruik als achtergrondfoto een foto van jezelf in actie waarin te zien is wie jij bent of upload een achtergrond foto die visueel maakt wat jouw bedrijf doet en wat jij dus voor iemand kan betekenen.
  • Maak je headline informatief; in plaats van bijvoorbeeld Sales & Marketing Manager bij New Sales Company, maak je je headline doeltreffender en meer informatief: Sales & Marketing Manager I Tekstschrijver I Online Marketing Specialist I Leidinggevende I Online adviseur.
    Dit zijn voor mij ‘keywords’ die mij en mijn functie goed omschrijven.
  • Schrijf een krachtige samenvatting over wie jij bent en wat jij kan! Laat zien hoever je nu bent in je carrière. Hierin kan je onderdelen uitlichten die je op andere plekken niet kwijt kan. Schrijf tussen de 3 en 5 alinea’s. (Upload eventueel voorbeelden)
  • Keywords hebben een enorm hoog bereik. Zet in op een aantal keywords en laat deze meerdere malen in verschillende onderdelen van je profiel terugkeren, oftewel maak je LinkedIn account SEO proof.
  • Beeld zegt meer dan 1000 woorden! Upload een mooie, zakelijke LinkedIn profielfoto. GEEN ‘Selfie’ dit is echt een No-Go
  • LinkedIn maakt voor elke gebruiker een link aan, deze kan jij wijzigen. Een gepersonaliseerde link zorgt voor een betere vindbaarheid. Deze kan je overigens ook op andere social media of in emails delen als jouw online visitekaartje. (Account: instellingen & privacy – Privacy – Uw openbare profiel bewerken)
  • Vraag om aanbevelingen en/of laat je onderschrijven. Je kan op LinkedIn vaardigheden toevoegen die bij jouw branche passen. Vraag of collega’s, klanten of leveranciers jou onderschrijven of een aanbeveling willen geven. Dit is helemaal niet gek, gewoon doen!

Sparren over LinkedIn profielen en effectieve online campagnes draaien op LinkedIn? Op deze pagina vind je hier meer informatie over. De mogelijkheden zijn eindeloos. We kunnen targeten op functietitels, grootte bedrijf, opleidingsniveau, branche, gebied, werkgever en nog veel meer! Wij helpen je dus niet alleen met jouw eigen LinkedIn profiel, maar ook met de targeting op jouw doelgroep, vanuit jouw bedrijf.

Auteur: Nathalie Hagenstein
Geplaatst op: 1 juli 2018
Bijgewerkt op: 26 mei 2020