DMEXCO 2019: Trends, Tips & Best Practises

Op een mooie, ietwat frisse woensdagochtend, stroomt de Koelnmesse, één van de grootste beurshallen van Europa, vol met media “monkeys”. Mensen uit de mediawereld, zowel technisch, creatief als commercieel verzamelen zich om kennis op te snuiven op de grootste Digital Marketing Expo van Europa: DMEXCO! Sales & Marketing Manager Nathalie Hagenstein was namens New Sales Company aanwezig en doet verslag.

dmexco-2019-nathalie-nsc

Iedereen uit het ‘mediawereldje’ kent deze beurs. Als bureau hoor je er bijna niet meer bij als je hier niet bent geweest en als leverancier of ‘kanaal’ al helemaal niet. New Sales Company was hier ook, tussen de grote vissen als Google, Instagram, Facebook en Snapchat om online kennis bij te spijkeren. Mijn enige doel is om met deze kennis klanten nog beter te adviseren over mediastrategie & mediakanalen. Wat zijn de nieuwste trends? Met welke kanalen behaal je welke doelstellingen? En zijn er nieuwe features op gebied van online advertising?

Op dinsdagmiddag reden wij van New Sales Company en ons influencer label ‘prettysocial media’, die overigens ook een stand had op DMEXCO, naar Keulen. Deze avond draaide voornamelijk om netwerken (oftewel borrelen en gezelligheid!). Wij sloten aan bij de borrel van IAB Nederland en praatten onder andere met een aantal ontzettend leuke dames van TALPA, TMG en de heren van OMS (online radio).

De volgende dag (ook wel de belangrijkste beursdag – woensdag) vroeg uit de veren om alle seminars & ‘talks’ waar ik mijn agenda mee had gevuld, bij te wonen.

Customer journey
Zo startte ik de dag met een seminar over de ‘customer journey’. Dit was voor mij eigenlijk meer een bevestiging van dat wij bij New Sales Company de klant op de juiste manier begeleiden. Ook niet onbelangrijk. Het draaide veelal om de mooi gezegde ‘touchpoints’ (door mijn collega ook wel ‘Online Yoga’ genoemd) die je moet creëren met je doelgroep. Uit onderzoek is gebleken dat men tussen de 5-12 contactmomenten, oftewel ‘touchpoints’ nodig heeft om over te gaan tot conversie, dus met diverse kanalen, die bij jouw doelgroep passen, zorg je dat je zo snel mogelijk, op de juiste manier, bij dat conversiemoment komt. Deze touchpoints vinden zowel online als offline plaats.

dmexco-2019-nathalie-jim

Spotify advertising
Heel belangrijk voor mij was de seminar die door Spotify werd gegeven. De seminar genaamd ‘Hear this: Spotify brings Audio to life with a 3D Sound Experience’ ging over de nieuwe mogelijkheden omtrent Spotify advertising. Waar voorheen alleen getarget kon worden op geslacht, leeftijd en geografie, kan nu alweer veel meer. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op playlist of op genre. Zo zag ik al helemaal voor mij dat ik tijdens het luisteren van mijn ‘Mellow Morning’ afspeellijst, een reclame van Douwe Egberts of Starbucks te horen kreeg. Want believe me: in de ochtend heb ik koffie nodig 😉. Mochten Douwe Egberts of Starbucks nog op zoek zijn naar een marketing mediabureau…. I’m available!
Het leuke aan kennis opdoen tijdens de Spotify seminar is dat ik dit direct kan doorvertalen naar campagnes van mijn klanten. DEEN Supermarkten heeft nu een heel coole spot draaien met de nieuwe pay-off ‘Dat is lekker thuiskomen’, maar ook verschillende musea waar ik voor werk, als o.a. Afrika Museum zet dit in om haar doelgroep te bereiken. De toekomst is audio. Zeker gepersonaliseerde audio, waarbij je jouw spot aanpast op de diverse doelgroepen, op de dag van de week, of bijvoorbeeld op het klimaat. Alles kan!

Spotify Cijfers & Feiten

  • 56% van de mensen ziet audio als escape van hun dagelijkse routine
  • 55% van de Spotify accounts wereldwijd is onbetaald (reclamemogelijkheden)
  • Voor de big spenders: Spotify retargeting is ook mogelijk, echter wel pas vanaf een budget van EUR 100.000,-.
  • Men luistert gemiddeld 2,5 uur audio per dag via de app
  • Als het op mobiel aankomt is audio de grootste verbruiker van telefoon minuten/schermtijd
  • Podcasts: 6% van de mensen koopt een product na een audio reclame en 35% ziet zichzelf dat in de toekomst wel doen.
  • Meer dan 30 DSP’s kunnen Spotify al ‘programmatic’ inkopen. Dat houdt in dat er snel geschakeld kan worden en realtime ingekocht kan worden. Bijvoorbeeld op een regenachtige zondag, waarop jouw spot helemaal aangepast is, kan er ingekocht worden op Spotify. (laat het overigens nou net zo zijn dat wij met 1 van de DSP’s werken die programmatic in kan kopen op Spotify – wink wink)

Het seminar werd afgesloten door de Spotify kenners met een belangrijke tip:
Maak je mediaplannen toekomst klaar. Zo voorkom je adhoc campagnes en kun je doordacht, dynamisch jouw (Spotify) campagnes inrichten. Neem de tijd om nieuwe features te leren en toe te passen.

dmexco-2019-nathalie-richard-jacob-marion-jim

Google
Na het bijwonen van twee seminars besloot ik de ‘big fish’ op te zoeken. Google.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van alle kanalen en targeting mogelijkheden redelijk veel af weet, maar Google blijft een geval apart. En aangezien ik hier ben om te leren: lets go google! Wat ik een ontzettend inspirerende tip vond van Google is het kunnen volgen van GRATIS webinars en trainingen. Zo is er de Google Academy, waar je van alles over Google Analytics kunt leren. Je kunt hier zelfs je Google Certificaat halen. #doelstelling2020.
Voor onze klanten vind ik het belangrijk dat wij verder meekijken en denken dan alleen de kanalen die wij inzetten. Zo wil ik dat onze accountmanagers wekelijks door Google Analytics van onze klanten lopen om te kijken naar ‘eigenaardigheden’. Wat valt op? Wat kan beter? Hoe kunnen wij helpen? Benieuwd hoe jij zelf al aan de slag kunt met Google Analytics? Leer het hier: https://landing.google.com/academyforads/#?modal_active=none

Instagram
Mijn enthousiasme werd ietwat getemd toen ik na Google bij Facebook & Instagram belandde. Een overvolle stand en nul medewerkers die vragen konden beantwoorden. Daarvoor moest je een afspraak maken. Ik wilde namelijk meer weten over Instagram en de mooie term ‘Instagrammable’. Dan maar zelf op onderzoek uit. Alles moet tegenwoordig ‘instagrammable’ zijn. Ik zie mijzelf en vriendinnen ook meegaan met deze trend: een mooi gestyled huis, een foto met coole achtergrond en mooi opgediend eten (zoals mijn Kartoffelstampf – die we heerlijk aten in Keulen). Alles moet er goed uit zien op foto’s. Accounts met lelijke foto’s werken niet. Ook al zijn die foto’s 1000 keer realistischer dan de foto’s op het ‘mooie’ account. Dat is ook het eerste waar wij naar kijken als een klant een Instagram campagne wil beginnen: is het account ‘mooi’ en is er synergie tussen de uitingen.
Er valt zoveel te zeggen over deze leuke manier van vrijetijdsbesteding, maar hieronder even de cijfers & feiten op een rijtje.

Instagram Cijfers & Feiten

  • Het meest geinstagramde eten is… Pizza! (dus niet de Kartoffelstampf)
  • Er zijn meer dan 1 miljoen adverteerders op Instagram
  • De meest gebruikte Instagram filters zijn Gingham, Juno & Clarendon. Zelf ben ik meer fan van Aden & Sierra.
  • Op een normale dag worden er 80 miljoen foto’s gedeeld en zijn er 3,5 miljard likes op Instagram.
  • Dagelijks delen meer dan honderd miljoen accounts een ‘insta story’ (ik ben story-grootverbruiker dus ik haal het gemiddelde omhoog).
  • De grootste leeftijdscategorie van Instagram gebruikers ligt tussen de 18 – 29 jaar oud.
  • Instagram is het op één na grootste ‘engagement’ account. Ruim 60% van alle gebruikers wereldwijd logt dagelijks in. Facebook staat nog steeds op nummer 1.
  • Posts die gemiddeld 1 hashtag (#) hebben, hebben 12,6% meer engagement (gebruik dus hashtags bij je organische posts).

Dit jaar ben ik maar 1 dag naar de beurs geweest. Dat is eigenlijk te kort, want ik kan eindeloos doorgaan over wat ik slechts in 1 dag geleerd heb. Volgend jaar zal ik alle klanten en andere lezers een gunst verlenen door 2 dagen te blijven.

Er is nog veel meer informatie in mijn hoofd gestampt, over onder andere adverteren op Pinterest, B2B advertising via LinkedIn, het inzetten van Snapchat en het vergemakkelijken van interne- & externe communicatie middels het programma ‘slack’. Zet mij vooral in om onder het genot van koffie met chocolade jouw informatiebak te zijn 😉.

Geplaatst op: 25 juli 2019
Bijgewerkt op: 25 juli 2019

new sales company media campagnes

Online media

Afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep bepalen we welke kanalen geschikt zijn voor je marketing campagne. Wij denken graag met je mee en organiseren per campagne een brainstormsessie om te bepalen via welke kanalen we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken en wanneer. Online media kunnen bijvoorbeeld uitstekend worden geïntegreerd met ‘offline’ kanalen.

LEES MEER >

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Vul hier je gegevens in!

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

aan-tafel-met-jacob