laptop_flesje_pinterest

“Wow wat heb jij je kamer leuk ingericht zeg! Wat super creatief gedaan!”

“Hihi, dank je, ik heb inspiratie opgedaan op Pinterest, daar staan echt zoveel leuke dingen op!”

In Nederland gebruiken meer dan 5 miljoen mensen Pinterest om inspiratie op te doen, plannen te maken voor de toekomst of nieuwe dingen te ontdekken. De grootste groep Pinterest-gebruikers bestaat uit vrouwen, ongeveer 70%. Het platform wordt het meest gebruikt voor de dingen waar het in het dagelijkse leven om draait: wat je eet, wat je draagt, hoe je eruit ziet en waar je woont.

Mensen zoeken naar dingen die ze interessant, leuk of mooi vinden, slaan dit op (pinnen) en maken hier hun eigen inspiratiebord van. Door jouw bord te analyseren kan Pinterest zien wat jou aanspreekt en weer relevante aanbevelingen voor je doen. Jouw Pinterestbord is dus  eigenlijk een soort afspiegeling van wie je bent, wat er in je leven belangrijk is en waar je interesses liggen.

75% van alle Pins op Pinterest zijn op dit moment van merken

Pinterest is meer te vergelijken met een zoekmachine, zoals Google of Bing, dan met Social Media kanalen als Facebook of Instagram. Op Social Media kanalen kijk je eigenlijk altijd terug op gebeurtenissen of evenementen, terwijl op Pinterest mensen een toekomstige aankoop of evenement plannen.

Het grote verschil met Google is dat je op Pinterest nog in de oriëntatiefase zit, terwijl je bij Google al besloten hebt dat je iets gaat kopen en eigenlijk niet meer te beïnvloeden bent. Een voorbeeld: eind mei staat mijn bruiloft gepland. En dus is mijn aanstaande dagelijks op Pinterest aan het kijken en trekt ze mij erin mee. Welke trouwjurk vinden we mooi? Welk pak? Welke decoratie past het beste bij ons thema? Welke bloemen? Tot in de kleinste details staan we open voor ideeën van andere mensen. Pinterest is voor ons dé plek waar wij zijn begonnen met oriënteren en plannen van onze bruiloft. Weken, misschien wel maanden van tevoren.

Pinterest is meer te vergelijken met een zoekmachine, zoals Google of Bing, dan met Social Media

Blijft het dan alleen bij inspiratie waar mensen Pinterest voor gebruiken? Nee. Mensen komen naar Pinterest met het doel om te kopen of iets te doen. Uit onderzoek blijkt dat 55% van de mensen zegt dat Pinterest een plaats is om te winkelen.

Voor bedrijven is het dus zeer interessant om adverteren op Pinterest in te zetten in de contactstrategie met de doelgroep en dat gebeurt op dit moment al massaal! 75% van alle Pins op Pinterest zijn op dit moment van merken! En dat terwijl het nog niet eens mogelijk was om op Pinterest te adverteren. Daar komt nu verandering in, want vanaf 1 april 2019 (geen grap) is adverteren op Pinterest voor iedereen mogelijk!

Dus wil je als bedrijf gevonden worden op bepaalde zoektermen of wil je in contact komen met je doelgroep op basis van interesses? Dat kan! Jouw advertentie komt te staan in de Home feed van de gebruiker of wanneer hij een idee/onderwerp intikt in de zoekbalk.

mensen beseffen zich niet dat er ook betaalde ads in hun suggesties verschijnen

Bij Pinterest advertising kun je op diverse manieren doelgroepen opstellen, bijvoorbeeld vanuit je huidige klantenlijsten of je huidige (website of Pinterest) bezoekers die je dan gaat retargeten of je maakt je eigen doelgroep aan op basis van zoekwoorden/interesses. Segmenteren doe je op basis van locatie, taal device en geslacht.

Marketingdoelen die je kunt bereiken met Pinterest advertising zijn:

  • Het ‘opbouwen van merkherkenning’ (branding) en
  • ‘Overwegingen beïnvloeden’ (conversie), bijvoorbeeld kliks: dus traffic naar je website.

De verwachtingen zijn in ieder geval hoog. Pinterest laat weten dat mensen advertenties op Pinterest 1.4x relevanter en nuttiger vinden dan die op andere platforms. Een ander detail wat je niet mag missen is dat merken zo’n groot onderdeel van Pinterest zijn, dat mensen zich niet beseffen dat er ook betaalde ads in hun suggesties verschijnen.

Wil jij weten hoe je adverteren op Pinterest het beste kunt inzetten voor jouw organisatie? Twijfel dan niet en pak de telefoon. We vertellen je graag over de eerste resultaten van campagnes die wij gedaan hebben.

Geplaatst op: 16 april 2019
Bijgewerkt op: 16 april 2019

Gerelateerde Berichten

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

evoked_set