Bereik, engagement en traffic via Facebook en Instagram voor Muiderslot

Foto: Herman van Heusden

Cultuur case

Rijksmuseum Muiderslot is één van de oudste en best bewaarde kastelen van Nederland. Het kasteel ziet er uit zoals elk kind een kasteel zou tekenen: met vier torens, kantelen, een slotgracht en een ophaalbrug. Het Muiderslot is een levendige plek waar bezoekers het hele jaar komen genieten van museum, kasteeltuinen, evenementen, workshops, concerten en theatervoorstellingen.

De vraag

Er is een grote groep “gezinnen met jonge kinderen” die binnen een straal van 40 kilometer om het kasteel woont, maar nog niet naar het Muiderslot komt. Het doel was om deze groep te bereiken en te activeren.

Aanpak & Resultaten

Om de doelstellingen te behalen hebben we een multi-channel campagne opgezet. Facebook en Instagram waren de gebruikte kanalen en die werden op verschillende manieren gebruikt. De campagneperioden waren voor- en tijdens de schoolvakanties. Het kasteel organiseert in de perioden namelijk veel workshops/events.

Vier keer meer resultaat dan de benchmark

Van half juli tot begin september 2019 hebben we een Facebook- en Instagramcampagne gedraaid. De campagne was gericht op “gezinnen met jonge kinderen” en look-a-like doelgroepen (van websitebezoekers en de Facebookpagina-likers) en heeft geleid tot een CTR van 4,42%. Dit ligt ver boven de benchmark van 1%.

Influencers zetten Muiderslot in de spotlight tijdens Instameet

Een aanvullend onderdeel voor het bereiken van de doelgroep, is de Instameet. Een groep van 23 influencers werd uitgenodigd om foto’s te maken in, op en om het kasteel. De influencers werden geselecteerd op basis van interesse in onder andere musea en hadden in totaal 60.376 volgers.

Onder “#muiderslotmeet” zijn er door de influencers 27 berichten geplaatst, waarbij een aantal berichten bestaan uit carrousels (meerdere afbeeldingen). Deze 27 berichten hebben in totaal 6.225 likes (10,3% van alle volgers) en 701 comments (1,16% van alle volgers) opgeleverd. De geplaatste foto’s mochten, met naamsvermelding, door Muiderslot gebruikt worden.

Facebookpublisher “Seasons” de juiste match

Gedurende de kerstvakantie is ervoor gekozen om Rijksmuseum Muiderslot onder de aandacht te brengen via prettysocial media. In een periode van lichtjes en gezelligheid is er gekozen voor de publisher “Seasons”. De campagne leverde een CTR op van 5,19% en een uniek bereik van 97.667. Met comments als “Ik zeg al zooooo lang dat ik daar weer heen wil, wanneer gaan we?” en “@… ook leuk voor de kindjes” een geslaagde samenwerking.

  • CTR op Facebook en Instagram 4,42%
  • Potentieel bereik Instameet 60.376
  • CTR via prettysocial media 5,19%

Meer weten?

Myrthe - Account Executive

Sinds 2012 van onschatbare waarde voor New Sales Company. Verantwoordelijk voor onze Interne Marketing en ook telemarketing expert en multi inzetbaar. Ook bij de klant. Van alle markten thuis en stabiele factor binnen New Sales Company.

FAVORITE CHOCOLATE
Milk Meets Dark en The Egg Bar (ontdek het verhaal)