Interview met een influencer: Ajacied Joël Veltman

Vanuit New Sales Company werk ik continu samen met influencers. Nano-, Micro-, Meso-, Macro- & Mega influencers. Dit wil eigenlijk zeggen van 5000 tot 1.000.000 + volgers. In diverse branches hebben wij poules van influencers die wij in kunnen zetten voor specifieke campagnes. Heel belangrijk is de thematische relevantie tussen de boodschap van de adverteerder en het account van de influencer. Vanuit mijn rol als Sales & Marketing Manager was ik benieuwd naar het ‘influencer’ account van één specifieke (sport) influencer: Joël Veltman.

De voormalig aanvoerder van Ajax zit nu helaas op de bank wegens een knieblessure, maar is druk bezig met een keiharde comeback. Joël maakte zijn debuut bij Ajax 1 in 2013 en is sindsdien niet meer weg te denken bij deze Amsterdamse club. Al ruim 18 jaar is Joël ‘kind van Ajax’ en wordt hij ook gezien als een jonge influencer in de voetballerij. Met ruim 165.000 volgers weet Joël als geen ander wat de kracht van social media is. In dit interview heb ik hem aan de tand gevoeld over zijn leven als ‘influencer’.

Hoeveel vraag je voor een post op jouw Instagram account?

“Eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet zo heel veel influencer opdrachten heb aangenomen. De afgelopen paar maanden is dit pas een beetje gaan rollen omdat ik er ook meer open voor sta. Als sporter ligt je main focus op sporten en presteren en heb ik eigenlijk nooit zo nagedacht over tarieven en mijn account ‘uitlenen’ voor boodschappen van derden. De kosten van een post zijn geheel afhankelijk van wat een adverteerder zou willen, daar kan ik zo 123 geen antwoord op geven”.

Hoe vaak doe jij een gesponsorde post per maand?

“Ik doe nooit standaard vaste samenwerkingen, behalve met Nike. Ik word gesponsord door Nike en daarvoor post ik uiteraard zo nu en dan wel mooie content, dit is zowel ‘beloond’ als ‘betaald’. Naast mooie spullen van Nike, waar ik overigens ook gek op ben, krijg ik ook betaald om voor Nike te posten. Ik kijk ook alleen naar samenwerkingen die voor mij relevant zijn of die echt iets moois opleveren (goede doelen). Laatst hebben wij een samenwerking gedaan met Lisette Lubers. Zij is een fantastische babyfotograaf en maakt de mooiste kiekjes van mij, mijn vrouw en vooral onze dochter Sienna. Dit is overigens geen part of the deal hoor, dat ik haar hier noem. In ruil voor haar mooie foto’s, posten wij die prachtige foto’s en taggen haar. Hetzelfde geldt voor Lillydo luiers. Sinds ik een kleintje heb zijn mijn ‘influencer’ campagnes wat minder stoer blijkt wel”

 

“Ik word blij van samenwerken met goede doelen.”

 

Welke bedrijven of merken hebben jou al benaderd voor een post/samenwerking?

“Dat is nog niet helemaal van de grond gekomen omdat ik mijn account niet perse promoot op ‘influencer marketing’ maar meer op voetbal en mijn privé leven. Ik vind Instagram leuk tijdverdrijf, ik zit er zelf graag op en vind het ook leuk om mensen te laten zien wat mij bezig houdt. Ik vind het leuk om niet alleen maar “reclame” te posten. Ik vind het belangrijk om mijn account authentiek te houden en niet alleen maar gesponsorde posts te doen, dus ik ben wel selectief in wat bij mij past en wat niet bij mij past. Op een gegeven moment word je daar ook niet meer serieus in genomen omdat je alleen maar iets post als je ervoor betaald krijgt of er spullen voor krijgt. Dat is voor een merk ook niet gunstig omdat zij dan één van de zovelen zijn waar ik over zou posten.”

Sinds wanneer heb jij zoveel volgers? Merk je dat er specifieke periodes zijn waarin jouw volgersaantal groeit?

“Ik merk een verandering in aantal volgers als ik successen op voetbal gebied meemaak, zoals bijvoorbeeld het WK, kampioen worden en persoonlijke mijlpalen, zoals toen mijn dochtertje geboren was. Ook als je gelinkt wordt aan andere clubs (bijvoorbeeld mogelijke transfers), gaan volgers en supporters van die clubs jou soms ook volgen. Althans, dat merk ik. Bij mij is het aantal volgers dat ik heb heel geleidelijk gegroeid, net als mijn carrière. Bij Jong Ajax had ik niet zoveel volgers als nu. Sinds mijn blessure heb ik weer een paar duizend volgers minder. Dat is niet perse heel veel, maar wel begrijpelijk omdat ik nu minder actualiteiten post over mijn carrière, omdat ik geblesseerd ben. Je merkt toch dat volgers graag op de hoogte gehouden willen worden van de club en actualiteiten rondom de spelers en de club.”

Heb jij statistieken over jouw volgers? Zo ja, wat valt op?

“Wat opvalt is dat Amsterdam natuurlijk de grootste stad is waar ik volgers heb. Dat komt omdat Ajax dé club van Amsterdam is. De leeftijd ligt rond de 20 jaar oud. Dat zijn voornamelijk jongens die voetbal leuk vinden en meiden die de spelers leuk vinden. Een klein aantal mensen uit Den Haag & Rotterdam volgt mij, maar dat is ook logisch. Ik hoef niet uit te leggen waarom, haha”

joel veltman

Voor welk merk of bedrijf zou jij graag iets willen doen?

“Ik zou graag iets willen doen voor bedrijven waar ik ook echt affiniteit mee heb. Nu heb ik dat met Lisette Lubbers en Lillydoo waar ik zelf ook echt wat aan heb. Dat zal wellicht met de jaren veranderen omdat mijn dochter groter wordt en ik zelf met de jaren ook andere interesses krijg. Nike is natuurlijk een fantastisch merk om ‘influencer’ voor te zijn. Ik kan daar altijd mooie dingen vinden en uitzoeken, maar ben ook trots dat ik zo’n mooi merk mag dragen voor mijn werk. Als je het hebt over een mooi A merk dan is dat natuurlijk Nike.”

Goede doelen

“Ik heb zelf ook veel interesse in samenwerken met goede doelen, daar word ik blij van als ik daarin iets moois voor een goed doel kan doen. Met een mooi account met veel volgers kun je ook een steentje bijdragen in de maatschappij en dat doe ik onder andere met Spieren voor Spieren. Ik ben ambassadeur van Spieren voor Spieren en ben daar trots op. Het is een eer om gevraagd te worden. Ik wil altijd nog meer aandacht voor spieren voor spieren krijgen en daarover posten omdat ik dan mensen mee kan nemen in het verhaal van iemand met een spierziekte en zo ook extra donaties kan realiseren. Dit is toch het mooiste wat ik kan doen met mijn account.

Ik help ook graag andere goede doelen waar ik achter sta of extra affiniteit mee heb zoals KNGF Geleidehonden en Kluivert Dog Rescue Center. Ik ben namelijk gek op honden.

Vanuit Ajax organiseren ze verschillende dagen dat we naar ziekenhuizen gaan. Meestal naar afdelingen waar kinderen zijn die ernstig ziek zijn. Denk aan de intensive care of de prematuren afdeling. Die ouders en kinderen kunnen extra support gebruiken en vinden het leuk dat wij langskomen. Wij nemen ook vaak cadeautjes mee en dat maakt elk kind voor even blij of zorgt ervoor dat ze heel even hun ziekte vergeten. Vaak posten we wat op Instagram als wij zijn geweest omdat wij mensen ook willen attenderen op het feit dat er genoeg kinderen zijn die zich vreselijk voelen en wellicht nooit meer beter worden.”

Werk jij met bedrijven die jou betalen in natura of in geld? Of allebei?

“Eigenlijk met allebei, het is geheel afhankelijk van wat een adverteerder aan producten of diensten te bieden heeft en of dat interessant is voor mij. Ik sta open voor samenwerkingen met alles waar ik ook achter sta.”

Wanneer kreeg je het idee dat je een influencer was?

“Dat idee heb ik eigenlijk nooit gehad. Ik kreeg er naarmate mijn carrière beter ging, steeds meer volgers bij en dat ging vrij geleidelijk. Ik geloof wel dat als ik iets post dat het reactie opwekt bij anderen omdat je als sporter serieus wordt genomen en voor een A-club in Nederland speelt. Je bent een bekende Nederlander en dat geeft meer ‘power’ als je iets zegt. Mensen luisteren wel naar wat ik te zeggen heb op Instagram en ik ben natuurlijk ook ambassadeur van Spieren voor Spieren, dat heeft betekenis.”

Wie is jouw voorbeeld influencer?

“Ik heb niet echt een groot voorbeeld qua influencer, maar wat ik belangrijk vind is een account zien van iemand die niet alles alleen maar gesponsord doet. Een authentiek account, waarbij je ziet hoe iemand leeft, wat iemand leuk vindt en waar iemand voor gaat in het leven.”

Benieuwd of jij Joël kan inzetten als influencer voor jouw merk?

Met een post van zijn newborn Sienna heeft hij bijna 100.000 mensen bereikt, waarvan 45% niet eens zijn account volgde. Meer weten over samenwerkingen met Joël of andere influencers?

Neem dan nu contact op met nathaliehagenstein@nsc.nl.

2 januari 2019

 

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search