Seizoensinvloeden: zo krijg jij je contentkalender op orde!

Qua planning en het klaarzetten van marketingactiviteiten zit jij natuurlijk allang in 2018! Vooruitwerken is het halve werk van een marketingplan of een contentkalender. Als jij dit jaar goed hebt geanticipeerd, hoef je eigenlijk niks meer te doen voor 2017, behalve het daadwerkelijk monitoren dat de activiteiten ‘live’ gaan. Dit is het ideaalbeeld van een marketeer. In de praktijk gaat dit vaak anders en passeren er in het laatste kwartaal nog heel veel adhoc campagnes de revue. Hoe zorg je ervoor dat je de adhoc campagnes vermindert en deze echt kunt plannen? Geen last minute stress meer!

Contentkalender
Een contentkalender biedt vele voordelen, onder andere het vooruit kunnen plannen en zo last minute stress voorkomen. Ik som graag een aantal cruciale voordelen voor je op, zodat jij vanaf heden ook te allen tijde met een content kalender gaat werken:

  • Met een contentkalender kun je beter vooruit plannen. Tip: altijd 3 maanden vooruit plannen
  • Met een contentkalender kun je tijdig inspelen op feestdagen of events die voor jouw bedrijf & doelgroep belangrijk zijn
  • Je kunt je content voorbereiden, waardoor je veel meer doordachte en gevatte teksten krijgt
  • Je bent altijd ‘top of mind’ bij jouw doelgroep omdat je ervoor zorgt dat er gestructureerd iets op de content kalender staat
  • Je kunt de content van tevoren klaarzetten (denk hierbij aan Hootsuite voor social media bijvoorbeeld)
  • Je klanten/bezoekers weten dat er continu nieuwe content is, dus terugkerende en nieuwe bezoekers blijven geboeid
  • Originele content is goed voor je SEO en je kunt alleen originele content plaatsen als je hier de tijd voor hebt/neemt om dit daadwerkelijk te maken

De marketingmuur
Het meest lastige van het maken van een contentkalender is het begin. Als je eenmaal bezig bent en op dreef bent kan niemand jou meer stoppen. Echter: hoe begin je met deze contentkalender? Mij heeft het weken gekost om te bedenken hoe ik dit nou makkelijk kan maken voor het hele team. Digitaal? Nee! Dat werkte voor mij niet want ik wil dat het hele marketing team ook continu geconfronteerd wordt met deadlines en de contentkalender. ‘De marketingmuur’, ja hoor dat werd hem! Alle marketeers uit ons team zitten op dezelfde afdeling en lopen meerdere keren per dag langs deze ‘marketingmuur’. Prikvilt besteld, op maat gemaakte kaartjes besteld (met logo natuurlijk, het moest er namelijk wel professioneel uitzien) en ‘kitten’ die muur. Dit bleek voor ons het beste te werken. Wij werken altijd 3 maanden vooruit op deze marketing muur en als er tussentijds een leuk idee is, maken we daar gewoon nog ruimte voor. Ideaal zo’n marketingmuur.

Digitaal
Uiteraard is het niet voor iedereen makkelijk en is zo’n marketing muur best privacy gevoelig. Wij krijgen niet vaak bezoek op de werkvloer dus kan het makkelijk. De muur is ook een beetje ‘verstopt’. Als je wel vaak bezoek over de vloer krijgt is dit niet de beste manier. Je wil natuurlijk wel dat jouw marketing van maanden vooruit een verrassing blijft. Een digitale content kalender is dan de beste oplossing. Zorg dat deze op de cloud of schijf staat, zodat andere marketing medewerkers ook bij deze kalender kunnen. Tip: werk met kleurtjes per ‘rubriek’ of ‘onderwerp’.
Feestdagen: geel
Columns/Blogs: rood
Nieuwsbrieven: oranje etc.

Houd tijdens het maken van je contentkalender rekening met jaarlijks terugkerende gebeurtenissen zoals Kerst- of Sint-attenties, zomeracties of voorjaarsvoordeel etc. Dit zijn belangrijke momenten om weer een contactmoment met jouw klanten te creëren, die vaak zonder contentkalender niet de benodigde voorbereiding krijgen. Neem de tijd om alles in goede banen te leiden. Planning is everything!

“Failing to plan is planning to fail” – Allen Lakein

 

Nathalie Hagenstein
​​Sales & Marketing Manager

21 oktober 2017

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

new sales company