​Onderzoek toont aan dat in 2016 rond de 86% van online marketeers influencer marketing als onderdeel van de marketingmix heeft ingezet. Het wordt dan ook niet voor niets gezien als één van de meest succesvolle middelen die ingezet kunnen worden om bereik en engagement te verhogen. Als invloedrijke ‘Instagrammer’, met meer dan 163.000 volgers, én social media marketeer heb ik de afgelopen jaren veel geleerd over de vele voordelen van influencer marketing. Mijn kennis en uitgebreide ervaring als influencer kan ik dan ook op een uitstekende manier inzetten bij prettysocial media. De vraag die mij het meest wordt gesteld? “Hoe kom je aan zoveel volgers en wat doe je als influencer precies?”.

 

​Hoe ben ik influencer geworden?
Het vergaren van zoveel mogelijk volgers op social media is voor de meeste bedrijven en ondernemers een doel op zich. Een groot, kwalitatief bereik krijg je echter niet zomaar. Voor mij persoonlijk is een aantal factoren van invloed geweest. Zo was ik er, wat betreft het gebruik van Instagram, vroeg bij (2010). Het zijn van een ‘early adopter’ kan er dan ook zeker voor zorgen dat jouw account eerder opvalt dan die van anderen. Daarnaast dacht ik uitgebreid na over de content die ik plaatste. Deze moest interessant en visueel aantrekkelijk zijn en passen binnen de stijl die ik hanteerde. Dit gold voor de foto’s, maar ook voor de ‘captions’. Dit zijn vaak korte en bondige teksten die je onder een foto op Instagram kunt plaatsen. Daarin stelde ik bijvoorbeeld een vraag, waardoor ik interactie op mijn post kreeg. Daarnaast gebruikte ik de juiste hashtags (#) om meer mensen te bereiken. Hashtags worden op Instagram gebruikt om gemakkelijk op onderwerp te kunnen zoeken. Plaatste ik een foto van Amsterdam? Dan gebruikte ik #Amsterdam om mijn foto makkelijker vindbaar te maken voor een groter publiek. Men kan namelijk ook op #’s zoeken!

Rond 2012 werd ik dankzij mijn inzet door het community team van Instagram toegevoegd aan de Suggested Userlist. Elke nieuwe gebruiker kreeg deze lijst te zien, waardoor ik per dag tientallen nieuwe volgers erbij kreeg. Een jaar later had ik 100.000 volgers, werd ik als influencer voor het eerst benaderd door bedrijven en genoemd in lijsten van meest gevolgde ‘Instagrammers’ van Nederland. In de tussentijd heb ik gewerkt met onder andere Land Rover, het Oostenrijks Toeristenburo en Scotch & Soda en krijg ik regelmatig reizen en andere klussen aangeboden. Toch accepteer ik als influencer niet zomaar elke opdracht en probeer ik zorgvuldig een afweging te maken. Past de gewenste content bij mijn feed? Sta ik achter de boodschap die overgebracht moet worden? Zo zijn er verschillende factoren die bijdragen aan een succesvolle samenwerking tussen een bedrijf en influencer. Daarover vertel ik graag meer! Wat moet je weten over influencer marketing, welke tips kan ik jou als influencer geven en wat kan prettysocial media voor jou doen?

Wat moet je weten over influencer marketing?
Influencer marketing is een marketingvorm waarbij gebruik gemaakt wordt van influencers om een boodschap over te brengen aan een groter publiek. De term influencer kan op verschillende manieren worden gedefinieerd. Vandaag de dag spreken we voornamelijk over personen, met een aanzienlijk aantal volgers, dat waardevolle interactie heeft met de influencer.
Deze persoon wordt vaak gezien als expert op een bepaald gebied en kan op die manier invloed uitoefenen op zijn of haar volgers. Wat maakt juist deze vorm van marketing zo interessant en succesvol?

Wanneer een influencer ingezet wordt, wordt gebruik gemaakt van het bestaande sociale bereik, oftewel het organisch bereik en het vertrouwen van de consument in deze influencer. Ongeveer 40% van consumenten geeft aan dat hij of zij in het verleden tot aankoop van een product is overgegaan nadat een influencer dit heeft aanbevolen. In ruil voor het plaatsen van jouw gesponsorde content, ontvangt een influencer bijvoorbeeld producten of een financiële vergoeding. Er wordt dan ook onderscheid gemaakt tussen ‘earned’ en ‘paid’ media. Earned media houdt in dat de influencer bijvoorbeeld gratis een product ontvangt, maar zelf bepaalt of hij of zij dit promoot. Daarvoor wordt deze persoon niet betaald, waardoor eventuele aandacht op social media ‘verdiend’ wordt. Draait het om paid media, dan wordt de influencer voor de samenwerking betaald. In beide gevallen kan een influencer eenmalig voor een campagne worden ingezet, of juist langdurig ambassadeur worden voor jouw merk of bedrijf. Ik kan je uiteraard een aantal tips geven om influencer marketing op succesvolle wijze in te zetten!

​Tips van een influencer
Als influencer op Instagram heb ik de afgelopen jaren bij verschillende bedrijven en bureaus aan tafel gezeten. Dankzij mijn ervaring weet ik inmiddels precies wat je wel en niet moet doen, als bedrijf en als influencer. Bij het inzetten van influencer marketing is er een aantal factoren uiterst belangrijk. Let er als bedrijf zijnde allereerst op dat je een influencer kiest die past bij de boodschap die jij wilt overbrengen. Voor influencer marketing is de geloofwaardigheid van zowel het bedrijf als de influencer prioriteit. Ga in overleg en bepaal samen welke content zal leiden tot de beste resultaten. Beelden of teksten die naadloos integreren in het bestaande portfolio van de influencer zullen namelijk vaker een hogere engagement tot gevolg hebben. Wees er verder van bewust dat meerdere influencers die een kleiner bereik hebben, net zoveel kunnen opleveren als één grote. Deze personen hebben vaak een hechtere band met hun volgers en zullen dus meer invloed hebben. Ten slotte hoeft een influencer niet een individueel persoon te zijn. Ook de social media kanalen van invloedrijke merken kunnen gebruikt worden om een boodschap over te brengen. Hiervoor is het prettysocial media platform uiterst geschikt!

Influencer marketing op prettysocial media
prettysocial media is gespecialiseerd in editorial influencer marketing. Hierbij worden bekende en sterke merken ingezet als influencer. Dit betekent dat de boodschap van jouw bedrijf als branded content wordt verspreid via de social media kanalen van deze merken. Daarbij kijken we uiteraard naar de relevantie van de publishers, maar ook naar de manier waarop de content wordt vormgegeven en wie de gewenste doelgroep is. De volgers van de desbetreffende pagina’s zien de gesponsorde posts en kunnen deze liken, delen of erop reageren. Op die manier verspreidt de content zich en wordt deze door steeds meer mensen gezien. Ook bij deze vorm van influencer marketing wordt gebruik gemaakt van het bestaande imago van en het vertrouwen in de influencer. Dit is mogelijk op Facebook, maar ook op Instagram. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Marion aan ‘t Goor
Influencer & Online specialist

4 oktober 2017

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search