Iedereen kent ze. Je ziet ze wekelijks, in elke kroeg of club…de ‘mannetjes’ ook wel ‘haantjes’ genoemd. Ze hebben slechts één 1 doel: SCOREN! Ze komen binnen, gaan quasinonchalant op een kruk zitten of tegen een bar aan hangen. Het liefst dragen ze een strak T-shirtje, of goed gesneden overhemd en tonen ze wat ze allemaal in huis hebben aan biceps, triceps en sixpack. Alles draait hier om het haantje. Ondertussen kijken ze een beetje rond of er geschikte kippetjes rondlopen. Als ze wat ‘leuks’ hebben gezien…. Dan begint het ‘balsen’. Ze stormen op het kippetje af en praten de hele avond over zichzelf .

Het is prachtig om dat als buitenstaander te aanschouwen. Waarom? Omdat het meestal misgaat! Zeker, als het kippetje helemaal niet zit te wachten op een mooie relatie dan zal het mannetje heus wel eens resultaat hebben. Maar gaat het wijfje voor meer dan alleen een onenightstand dan zal het haantje gegarandeerd weer alleen op stok moeten.

Waarom?? Dat lijkt me duidelijk! Hij wil het vrouwtje veroveren door te laten zien hoe goed en hoe mooi HIJ, in plaats van dat hij HAAR vertelt hoe mooi en bijzonder ZIJ is. Fout!
Dat dit voor de pauw werkt, wil niet zeggen dat mensen-vrouwtjes daar ook intrappen. Het mensen-vrouwtje wil voelen dat ze bijzonder, speciaal en uniek is. En dat zij degene is met wie hij samen wil zijn.

Hoe kan het nou toch dat de evolutie volledig aan deze haantjes voorbij is gegaan??

Het grappige is dat je dit haantjes gedrag vaak één-op-één terug ziet in de salesgesprekken. Er zijn namelijk ook nog steeds heel veel ‘Salesmannetjes’. Mannetjes die je gelijk komen vertellen hoe fantastisch hun product is en dat je wel gek zou zijn als jij daar geen gebruik van zou maken. Lompe acquisitie dus.
Een potentiele klant zit daar natuurlijk helemaal niet op te wachten. Ze hoeft echt niet van zo’n sales-mannetje te horen dat zij het tot nu toe altijd verkeerd heeft gedaan en dat hij het wel even voor haar oplost. Dat wekt weinig vertrouwen.

Gelukkig worden sommige Sales-mannetjes volwassen en evolueren ze in een “volwaardig gesprekspartner” die oprechte interesse toont in zijn prospect. Iemand die naast haar gaat staan en meedenkt in wat goed is voor haar. Bij deze “volwaardig gesprekspartner” is het ook nooit een trucje! Daar zou ze feilloos doorheen prikken.

Noem me een romanticus als je wilt maar… Als het dan klikt in zo’n gesprek, gebeurt er iets magisch… Er ontstaat een band. En vaak voor een lange tijd.

Arend Edel,
New Business Specialist

17 juli 2017

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

new sales company sales training coaching