“Hoe manage ik in vredesnaam mijn social media?”

​Je hebt een eigen bedrijf en droomt van evenveel volgers als grote internationale merken zoals Nike, Coca-Cola of Apple. Ik zal je uit de droom helpen: dat gaat niet zomaar gebeuren. Een klein tot middelgroot bedrijf heeft namelijk minder middelen om haar Social Media te onderhouden. Hoe ben je als organisatie dan toch in staat om met minder (financiële) middelen het maximale uit Social media te halen? Lees daarover meer in deze column.

​​Management software
Er zijn ontelbare Social Media management apps om uit te kiezen. Hootsuite en Buffer zijn goede beginnersapplicaties die gemakkelijk te gebruiken zijn en waarin je meerdere Social Media accounts kunt beheren. Naast het managen van jouw Social Media kun je ook bepaalde apps downloaden om specifieke functies toe te voegen. Zodra je een keuze hebt gemaakt tussen de Social Media management tools is het tijd om deze te leren gebruiken. De meeste mensen gebruiken de programma’s om berichten in te plannen en de Social Media feeds te volgen, maar er worden op bijna dagelijkse basis nieuwe functies en updates toegevoegd. Als je het uiterste uit de kan wilt halen, zul je hier ook onderzoek naar moeten doen!​

​​Automatiseer alles
Je hebt het druk in je functie, dus geen tijd om elke week dezelfde handelingen te verrichten. Begrijpelijk! Als het gaat om Social Media, is automatisering een winstpunt.
Onderstaande punten zijn allemaal te automatiseren, waardoor jouw kostbare tijd niet verspild wordt.

  • Volg mensen terug als zij jou volgen
  • Retweet interessante berichten
  • Noem/tag andere gebruikers in jouw berichten
  • Reageer direct op berichten (webcare)
  • Automatiseer berichten van de website van een andere deskundige website
  • Post door op LinkedIn, Twitter of Facebook vanuit een ander netwerk

Let wel op: automatisering is nodig om zo meer tijd te kunnen spenderen aan belangrijke andere aspecten in het bedrijfsleven, maar je communiceert nog steeds met andere mensen. Denk niet dat de geautomatiseerde berichten genoeg zijn, maar probeer het contact met jouw klanten persoonlijk te houden.

​Doelgroep bepalen
Achter elke Social Media campagne zit een goed uitgewerkte strategie. Social Media gaat over de verbinding met jouw publiek op een originele manier. Om dat te kunnen doen is het nodig om huidige en potentiële klanten te begrijpen. Allereerst is het belangrijk om de doelgroep af te bakenen. Maak een doelgroep analyse door leeftijd, geslacht, interesses, beroep enz. te omschrijven. Maak hiervan bijvoorbeeld een persona of ijkpersoon en zoek hier ook een passende afbeelding bij om dit ook intern leven in te blazen.
​Zodra jouw doelgroep bekend is, is het belangrijk om te weten wat de doelgroep nodig heeft. Wat zijn de belangrijkste problemen die je kunt adresseren of oplossen?

Voor elk karakter in jouw doelgroep probeer je de pijnpunten te vinden. Onder elk karakter schrijf je drie belangrijke marketing berichten die je wilt communiceren naar jouw publiek. Nu de doelgroep bekend is, is het belangrijk om te weten welke sociale netwerken de voorkeur hebben binnen jouw doelgroep. Elk Social Media platform heeft namelijk een andere doelgroep. Het is belangrijk om de verschillen te begrijpen zodat u de juiste content op de juiste kanalen kunt plaatsen.

Houd ze nieuwsgierig
Of het nou op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter is, niemand kan het volgende weerstaan: gratis spullen, beroemd zijn en gelijk krijgen. Speel hier slim op in en maak jouw bedrijf het waard om te volgen. Houd wekelijkse wedstrijden, giveaways in ruil voor een share en een like, en houd een discussie online. Plaats niet alleen berichten om de aandacht van anderen te pakken, maak het interactief en leuk. Wanneer je dat doet zullen mensen nieuwsgierig worden en ben je een stapje dichterbij de miljoen volgers op Social Media.

​Daphne Kesler
Online Specialist

30 juni 2017

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search