Belofte maakt schuld!

“Make a Customer, not a Sale”

Verwachtingsmanagement is het belangrijkste onderdeel van een verkoopgesprek en basis voor duurzame relatie!

Althans dat is mijn mening.

Als mede-eigenaar van New Sales Company loop ik alweer tijdje mee in de online marketing wereld. Een aanzienlijk deel van de klanten en prospects die ik spreek hebben nog onvoldoende kennis opgedaan van de vele mogelijkheden die de online wereld hen biedt. Ze zitten volop in het leerproces en hebben soms moeite om de juiste keuzes te maken in het oerwoud van online kanalen. Wij nemen ze dan ook bij de hand om ze van A tot Z te vertellen over de online kanalen en de vele mogelijkheden die deze ‘nieuwe wereld’ biedt.

Waar ik in ‘de wereld van accountmanagers’ vaak tegenaan loop, al dan niet bewust, is het gebrek aan verwachtingsmanagement. Er worden gouden bergen beloofd, alles kan en niks is teveel.
Met name bij startende accountmanagers of salesmensen die nieuw zijn in de branche, is mijn ervaring dat het offertebedrag regelmatig naar beneden wordt bijgesteld en de beloftes en mogelijkheden van het product of dienst sterk en onrealistisch toenemen. Alles wordt gedaan om toch te kunnen ‘closen’.

Het waarmaken van deze beloftes blijkt vaak iets lastiger te zijn. Het online landschap is uitgebreid en biedt vele mogelijkheden. Om de juiste ‘sale’ te maken en een lange termijn relatie met de klant op te bouwen is er niks belangrijker dan verwachtingsmanagement.

De klant wil weten waar ze aan toe is, wat zij krijgt voor haar marketing euro’s en hoe wij deze inzetten. Ook wil de klant weten wat er NIET mogelijk is en wil zij graag eerlijk antwoord op de vragen die zij heeft.
Binnen New Sales Company hanteren wij een zeer belangrijke regel: “Make a customer not a Sale!!”

 

​Jacob Poortinga
Managing Partner New Sales Company

30 juni 2017

Even brainstromen?

Laat je gegevens hieronder achter. Wij zorgen voor een Marketing- of Salesspecialist om je gedachten mee te wisselen.

Start typing and press Enter to search

new sales company social media